سازوکار تعیین نرخ گاز صنایع

12:47 - 1400/01/25
همه بخش‌های مصرف کننده گاز مانند صنایع، نیروگاه‌ها، پتروشیمی‌ها و غیره قیمت گاز بهایی که پرداخت می‌کردند ثابت بود اما با ابلاغیه اخیر هیات دولت بخش خانگی و تجاری نیز نرخ گاز بهایشان در مدت 8 ماه گرم سال نیز ثابت و در مدت 4 ماه سرد سال یعنی از ابتدای آذرماه تا پایان اسفند ماه براساس پلکان تعیین خواهد شد و مشترکان باید گاز بهای خود را براساس فرمول پرداخت کنند .براساس تصمیم هیات دولت قیمت هر متر مکعب گاز از امروز اول فروردین‌ماه تا پایان آبان‌ماه 150 تومان به ازای مصرف هر متر مکعب محاسبه خواهد شد.

تصمیم هیات وزیران

فارس: براساس تصمیم دولت قیمت هر متر مکعب گاز از امروز اول فروردین ماه تا پایان آبان ماه با نرخ ثابت و متر مکعبی 150 تومان محاسبه می شود و دیگر از نظام مصرف پلکانی در تعیین گازبها برای این مدت خبری نیست.

مهرماه سال گذشته بود که شرکت ملی گاز ایران با درج این پیام در قبوض که « مشترک گرامی با توجه به مصوبه قانون بودجه سال 95، تعرفه فروش گازبهای خانگی براساس نرخ مصوب 1500 ریال به ازای هر متر مکعب گاز محاسبه می‌شود». عملا از تک نرخی شدن قیمت هر متر مکعب گاز در ماه‌های گرم سال خبر داد و پس از آن مشخص شد که ظاهرا با ابلاغیه هیات دولت قیمت هر متر مکعب گاز در بخش خانگی و تجاری در مدت ابتدای فروردین ماه تا پایان آبان ماه که پیشتر براساس جدول و پلکان مصرف تعیین می‌شد از تاریخ 3 مهرماه سال 95 با نرخ ثابت هر متر مکعب 150 تومان محاسبه می‌شود.

تاثیر ابلاغیه دولت

مدیر شرکت گاز استان تهران در همین رابطه می‌گوید: همه بخش‌های مصرف کننده گاز مانند صنایع، نیروگاه‌ها، پتروشیمی‌ها و غیره قیمت گاز بهایی که پرداخت می‌کردند ثابت بود اما با این ابلاغیه هیات دولت بخش خانگی و تجاری نیز نرخ گاز بهایشان در مدت 8 ماه گرم سال نیز ثابت و در مدت 4 ماه سرد سال یعنی از ابتدای آذرماه تا پایان اسفندماه براساس پلکان تعیین خواهد شد و مشترکان باید گاز بهای خود را براساس فرمول پرداخت کنند.

واکنش مجلس

رئیس و اعضای کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی اظهار کرده‌اند، مجلس مصوبه‌ای برای تغییر محاسبه تعرفه گاز از پلکانی به ثابت نداشته است و این تغییر محاسبه تعرفه باید به حالت گذشته که نرخ به صورت پلکانی تعیین می‌شده،بازگردد؛ چرا که به عدالت نزدیک‌تر بوده و سبب مدیریت و اصلاح الگوی مصرف می‌شود.

فریدون حسنوند؛ رئیس کمیسیون انرژی مجلس در نامه‌ای به وزیرنفت تاکیدکرده است: در سالیان اخیر تعرفه گاز خانگی و صنایع کوچک به صورت پلکانی محاسبه می‌شد که هم به عدالت نزدیک‌تر بوده و هم باعث تشویق مردم به صرفه جویی در مصرف گاز می‌شد؛ اما اخیراً به پیشنهاد وزارت نفت و براساس مصوبه هیات وزیران این تعرفه برای 8 ماه گرم سال به صورت ثابت برای هر متر مکعب 1500 ریال محاسبه می‌شود. حسنوند در این نامه اظهار کرده است: این امر باعث افزایش شدید بهای گاز برای پله‌های اول و دوم مصرف و کاهش برای پله‌های چهارم به بالا شده است با توجه به اعتراض‌های گسترده مردمی مستدعی است نحوه تعرفه گذاری بهای گاز مصرفی به حالت سابق و به صورت پلکانی برای همه ماه‌های سال محاسبه شود.

سروصداها

پیش از این مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در تازه‌ترین نشست خبری خود در سال 95 که در دهه فجر برگزار شد، نسبت به اعتراض‌های صورت گرفته برای تک نرخی کردن قیمت گاز بها در ماه‌های گرم سال واکنش نشان داد و گفت: این سرو صداها برای افزایش 2000 هزار تومانی قیمت گاز بی مورد است.