دماسنج بازار

افزایش قیمت‌ها با اهرم جهانی

12:47 - 1400/01/25
در معاملات امروز افزایش قیمت نمادهای گروه سرب و روی را مشاهده می‌کنیم. در این مهم رشد قابل ملاحظه قیمت فلز سرب در بازارهای جهانی دلیل اصلی به حساب می‌آید.

در بازارهای جهانی در هفته گذشته، کامودیتی‌ها (فلزات)، روند متفاوتی را در پیش گرفتند که در خبرهای قبلی به آنها اشاره شد. در این میان رفتار بازار داخلی به این موضوع جالب توجه است؛ چرا که از سویی رشد بیش از 2 درصدی سرب و در سمت دیگر افت قیمت روی را مشاهده می‌کنیم. اما با توجه به اینکه کاهش قیمت روی چندان شدید نبوده تاثیر این رویداد به مراتب کمتر از رشد قیمت سرب است. از سویی باید به موضوع تعدیل رفتار قیمتی فلزات در بازارهای جهانی و تاثیر آن بر بازار سرمایه به دلیل تعطیلات سال نو اشاره کرد. معاملات امروز (تا اینجای بازار) نشان می‌دهد که کاهش قیمت روی جهانی، بواسطه تعطیلات تا حدودی همراه با تعدیل بر نمادهای مرتبط اثر گذاشته است. همچنین خوشبینی به رشد قیمت روی در بازگشایی بازارها در روز دوشنبه (جهانی)، دلیل دیگری است تا افزایش تقاضا در این گروه را رصد کنیم.

به این ترتیب در نمادهای این دسته، رشد 5 درصدی در نمادهای «فرآور» و «کیمیا» را مشاهده می‌کنیم. این موضوع به صف خرید در این نمادها منجر شده که صف بیش از 300 هزارتایی در «فرآور» تقاضای بالاتری را نشان می‌دهد. همچنین «فسرب» و «فباهنر» نیز با رشد بیش از 4 درصدی به معاملات خود ادامه می‌دهند. این در حالیست که در «فاسمین» و «کروی» نیز معاملات مثبتی دنبال می‌شود.