افت شدید قیمت فولاد در طول هفته

12:47 - 1400/01/25
بازار محصولات فولادی طی این هفته دستخوش نوسانات ملموسی شد و شاهد سقوط شدید قیمت ها به خصوص در چین بودیم .

پس از رشد قیمت ها در معاملات آتی هفته گذشته، سرمایه گذاران در بازار آتی شانگهای از  اوایل هفته دست بکار شناسایی سود شدند و همین امر نیز منجر به سقوط قیمت ها در قراردادهای آتی و در نتیجه تضعیف بازار نقدی شد. این روند با افزایش موجودی انبار فولاد سازان چین و همچنین اعلام سیاست های سختگیرانه تر از جمله محدودیت های جدید در زمینه اعطای وام برای خرید منازل مسکونی از سوی دولت چین به منظور مقابله با حباب قیمت در بازار مسکن این کشور تشدید شد و در نهایت نیز شاهد افت هفتگی قیمت در بازار این محصولات بودیم.

بر اساس گزارش متال بولتن قیمت میلگرد  در بازار داخلی شرق چین با افتی 7 تا 9 دلاری در طول هفته به 526 تا 530 دلار رسید. افت قیمت در شمال چین نیز بیش از 9 دلار بوده است.

همچنین نورد گرم نیز در شرق چین با کاهشی 26 تا 28 دلاری در طول هفته به 499 تا 502 دلار رسید.

در بازارا صادراتی چین نیز با وجود رشد بسیار مختصر قیمت میلگرد، قیمت مفتول فولادی روندی رو به افول را طی کرد. قیمت نورد سرد نیز سیری نزولی را پشت سر گذاشت. در این میان به تبع کاهش قیمت آهن قراضه در ترکیه، قیمت بیلت CIS تحت فشار قرار گرفت. در بازار جنوب شرق آسیا نیز شاهد عدم قبول قیمت های بالاتر مطرح شده فروشندگان از سوی خریداران بودیم. در این میان قیمت اسلب صادراتی آمریکای لاتین رشد مختصری را در طول هفته پشت سر گذاشت و میلگرد صادراتی اروپا نیز وضعیت مشابهی را تجربه کرد.