احتمال ابطال واگذاری پالایش کرمانشاه

12:46 - 1400/01/25
رییس کمیته بررسی واگذاری پالایش نفت کرمانشاه از ارسال گزارش کمیته متبوع و احتمال لغو واگذاری 60 درصد سهام به هیئت رییسه مجلس خبر داد.

 خانه ملت: حسن بهرام‌نیا درباره تازه‌ترین پیگیری‌های کمیته بررسی واگذاری پالایش نفت کرمانشاه در کمیسیون انرژی مجلس می‌گوید: کمیته بررسی واگذاری پس از بررسی اسناد و مدارک،حضور میدانی در محل پالایش، بازدید از انبارها، عرصه و عیان گزارش‌ها را جمع‌آوری کرد. وی با بیان اینکه کمیته بررسی نظریه‌های کارشناسی دادگستری درباره واگذاری پالایشگاه کرمانشاه را گرفت، تصریح کرد: از تحقیق و تفحص و طی کردن یک فرآیند بررسی، کمیته یک گزارش تهیه کرد و آن را به کمیسیون انرژی ارائه و احتمالا در سال آتی در صحن علنی مجلس قرائت می‌شود. این مقام مسئول با بیان اینکه براساس بررسی‌ها بیت المال در این پالایش به ثمن بخش فروخته شده، اظهار کرد: حداقل این پالایشگاه یک چهارم قیمت واقعی واگذار شده است. به گفته بهرام‌نیا خریدار پالایش نفت کرمانشاه اهلیت و شرایط حضور در مزایده را نداشته که ممکن است مشکلاتی برای سرمایه ملی به وجود آورد.

ماجرای «شرمان»

براساس این گزارش، بعد از مخالفت اخیر وزیر نفت با واگذاری 60 درصد سهام پالایش نفت کرمانشاه، مجمع نمایندگان استان کرمانشاه نیز با ارسال نامه‌ای به مقام رهبری، خواستار توقف واگذاری پالایش نفت کرمانشاه شدند. پالایش نفت کرمانشاه خرداد 92 با نماد معاملاتی «شرمان» در فرابورس پذیرفته و قرار بود با عرضه اولیه بیش از 6 میلیون سهم در 21 مهر92 وارد بازار سهام شود اما به دلیل وجود ابهام‌ها در صورت‌های مالی، انجام نشد. سازمان خصوصی سازی تاکنون چند بار اقدام به عرضه بلوک 60 درصدی سهام پالایشگاه کرمانشاه در فرابورس و نیز از طریق مزایده کرده اما کسی حاضر به خرید آن نشده است. این بلوک در آخرین عرضه، شامل 80 میلیون و 927 هزار و 160 سهم بود که به قیمت پایه هر سهم 22 هزار و 183 ریال و ارزش کل پایه 179 میلیارد تومان عرضه شده بود.