کاهش تقاضا در فلزیات پایه

12:44 - 1400/01/25
به دنبال کاهش قیمت در معاملات جهانی، شاهد افت تقاضا در نمادهای مرتبط هستیم. در کنار این موضوع رشد چند روز اخیر در برخی نمادها، مسیر نزولی را برای آنها رقم زده است.

از این جمله می‌توان به افت قیمت در نمادهای «کیمیا»، «فاسمین»، «فسرب» و «فزرین» از گروه فلزات اساسی اشاره کرد. سهام شرکت کیمیای زنجان گستران که رشد قیمت خود را از شنبه جاری و در حوالی 1100 تومان آغاز کرده بود، پس از رسیدن به محدوده بالاتر از 1300 تومان، وارد مسیر نزولی شده است. در «فاسمین» نیز که روند مشابهی را داشته و از محدوده 310 تومانی وارد رنج صعودی شده بود، با رسیدن به سطح 370 تومان، افت قیمت آغاز شده است. «فسرب» نیز موج صعود خود را مانند این دسته از شنبه آغاز کرده بود که این مهم از سطح 250 تومانی تا مرز 300 تومانی ادامه داشت. در «فزرین» نیز رشد قیمتی از ابتدای هفته شروع شد که موج صعودی در این نماد از سطح 600 تومانی تا بیش از 720 تومان ادامه داشت. همانظور که اشاره شد، افت قیمت‌ها در معاملات جهانی و رشدهای اخیر، دلیل اصلی نزول قیمت این نمادها در معاملات امروز به حساب می‌آید (در حال حاضر معاملات در عمده این نمادها در بازه‌های نزول بیش از 2 درصدی قیمت‌ها ادامه می‌یابد).

این در حالیست که معاملات در «فباهنر» و «فلوله» همچنان پرتقاضا دنبال می‌شود. صف خرید نزدیک به 5 میلیونی در «فباهنر» که بیش از 8 میلیون معامله در آن (تا اینجای بازار) دیده می‌شود، به دنبال حمایت بیش از 3 میلیونی حقوقی‌ها مشاهده می‌شود. «فلوله» نیز گرچه صف خرید خود را از دست رفته می‌بیند، اما همچنان رشد قیمتی در مرز 4 درصدی در آن قابل رویت است (که با توجه به این رویداد احتمال ریزش قیمت وجود دارد). «فملی» نیز در این گروه متعادل دنبال می‌شود.

کاهش تقاضای این روزها در معاملات گروه استخراج کانه‌های فلزی نیز قابل رصد است. از این جمله می‌توان به تعادل معاملات در نمادهای «کروی»، «کاما» و «کبافق» اشاره کرد. این نمادها نیز در روزهای اخیر رشد قیمت‌های بالایی را که عمدتا با صف خرید همراه بوده، سپری کردند.