شروع قوی فلزات پایه در این هفته

12:43 - 1400/01/25
پس از افت نسبتا ملموس قیمت فلزات پایه به خصوص مس در هفته گذشته، شاهد شروع قوی معاملات در این هفته هستیم.

افزایش نگرانی‌ها پیرامون وضعیت عرضه جهانی مس اصلی‌ترین علت حمایت از قیمت این محصول به حساب می‌آید. در پایانه هفته خبر رسید که اتحادیه کارگری شماره یک معدن اسکوندیدا تقاضای شرکت بی‌اچ پی بیلیتون برای بازگشت به میز مذاکرات را رد کرده است. همچنین اتحادیه کارگری معدن سرو ورده نیز از شروع اعتصاب کارگران این معدن خبر داد. معدن مذکور به عنوان بزرگترین معدن مس پرو به حساب می‌آید. کاهش ملموس ذخایر روی در بازار فلزات لندن همچنین در شانگهای و گوانگدونگ چین طی روزهای اخیر نیز دلایل اصلی حمایت از قیمت روی به حساب می‌آید. پس از افت ملموس قیمت دیگر محصولات معاملاتی بازار فلزات پایه در هفته گذشته، خریداران از روز جمعه دست به کا خرید در قیمت‌های پایین شده‌اند و همین امر نیز حمایت نسبی را از معاملات امروز به عمل آورده است. تزلزل ارزش دلار آمریکا نیز در دراین روند نقش داشته است.

در برهه کنونی هر تن مس در معاملات نقدی لندن با افزایشی 0/8 درصدی به 5780 دلار رسیده است.

آلومینیوم در بازار نقدی رشدی 0/35 درصدی را تجربه کرده و در سطح 1884 دلار معامله می‌شود.

روی با افزایشی 1/1 درصدی به سطح 2741 دلار در هر تن رسیده است. سرب نیز به میزان 0/7 درصد گران شده و در قیمت 2276 دلار معامله می‌شود.

در بازار آتی شانگهای شاهد رشد قیمت مس و آلومینیوم به ترتیب به میزان 1/5 و 0/6 درصد هستیم. همچنین قیمت روی 2/6 درصد افزایش یافته و سرب نیز رشد قیمتی به میزان 1/3 درصد را تجربه کرده است.