بلوک‌های حقوقی در حفظ شاخص

12:41 - 1400/01/25
در حالی که افت قیمت عمده نمادهای بازار به نزول شاخص منجر شده، معاملات بلوکی در برخی نمادها مانع از نزول هر چه بیش‌تر آن شده است.

معاملات منفی در بازار سرمایه، به خصوص در گروه‌های خودرویی، پتروشیمی و پالایشی، مسیر نزولی شاخص کل را رقم زده است. این در حالیست که حمایت حقوقی‌ها با معاملات بلوکی در نمادهای «اخابر»، «پارسان» و «تاپیکو» مانع از نزول بیش‌تر آن شده است.

با رسیدن به نیم ساعت پایانی بازار، نزول 80 واحدی شاخص را مشاهده می‌کنیم. این در حالیست که در نماد «اخابر»، خرید نزدیک به 7 میلیونی حقوقی‌ها (با بلوک بیش از 3 میلیونی)، 99 درصد حجم معاملات را به خود اختصاص داده و رشد قیمت سهم و تاثیر 37 واحدی بر شاخص را داشت. در «پارسان» نیز حمایت حقوقی‌ها با خریدی در مرز 7 میلیون سهم، 90 درصد معاملات را به خود اختصاص داده است تا تاثیر بیش از 30 واحدی آن بر شاخص را مشاهده کنیم. با خرید نزدیک به 10 میلیونی حقوقی‌ها (92 درصد کل معاملات) در «تاپیکو»، رشد قیمت سهم رقم خورده و تاثیر 27 واحدی آن بر شاخص قابل رصد است. نیمی از این حجم به معاملات بلوکی بازمی‌گردد.

خرید نزدیک به 10 میلیونی در «وبملت» که 90 درصد معاملات را در بر گرفته، خرید بیش از 7 میلیونی در «ومعادن» که نیمی از آن به معاملات بلوکی بازمی‌گردد، از این نوع حمایت‌های شاخص‌ساز به حساب می‌آیند.