تفکیک پهنای باند در «همراه»

12:40 - 1400/01/25
اپراتور همراه اول اعلام کرده است: به زودی تفکیک پهنای باند را اعمال می‌کند.

تصمیم دولت

در حالی که دولت همچنان بر اجرای شبکه ملی اطلاعات تاکید دارد بحث اصلی در این زمینه تشویق کاربر به استفاده از محتوای دیجیتالی داخل است. هرچند در تعریف شبکه اطلاعات و اهداف آن بین خود دولتمردان (چه در دولت قبل و چه در دولت فعلی) تعریف دقیقی وجود ندارد اما اشاره به یکی از تبعات آن یعنی کاهش قیمت پهنای باند داخلی می‌تواند حداقل از جانب کاربران ملموس باشد. واقعیت این است هم اکنون از جهت کاربر داخلی و قیمت پهنای باند بین محتوای ویدئویی که روی یک سرور داخلی قرار گرفته و محتوایی که روی سرور خارجی قرار دارد تفاوتی وجود ندارد. به این ترتیب کاربران به نوعی هزینه پهنای باند خارجی را برای پهنای باند داخلی می‌پردازند. موضوع شبکه اطلاعات را شاید در هیچ کشوری از دنیا نتوان به شکل ایران یافت، اما موضوع کاهش قیمت پهنای باند برای محتواهای نزدیک‌تر (از نظر نگهداری فیزیکی) از طریق تعرفه‌های ارزان‌تر از سوی اپراتورها ارائه می‌شود.

تجربه جهانی

 امروزه شرکت‌های بزرگ نگهدارنده اطلاعات مانند آمازون و گوگل از طریق ایجاد سرورهای محلی چنین مدل‌هایی را پیش می‌برند؛ در ایران اما به دلیل آنکه در تمام این سال‌ها پهنای باند مورد نیاز از خارج تامین شده، هزینه قابل توجهی بابت این موضوع از جیب خریدار به سمت اپراتور (چه شرکت زیرساخت به‌عنوان اپراتور دولتی و چه خدمات‌دهندگان خصوصی اینترنت) سرازیر شده است.

آمادگی «همراه»

 حالا دولت قصد دارد در قالب طرحی که 30 دی ابلاغ شده و از 15 اسفند اجرایی شده امکان تفکیک ترافیک ارتباطی داخلی و خارجی را فراهم کند. پرس‌و‌جو درباره میزان آمادگی اپراتورها برای اجرای این مصوبه از «همراه اول» نشان می‌دهد اگرچه با گذشت بیش از 15 روز از ابلاغ این مصوبه، تعرفه ترافیک داخلی و خارجی برای کاربران تغییر نکرده اما این اپراتور اعلام کرده‌اند درصدد ایجاد این تغییرات است. روابط عمومی اپراتور همراه اول تاکید کرده: که این اپراتور نیز در تلاش برای زمینه‌سازی اجرای این مصوبه است و در حال حاضر این تفکیک صورت نگرفته است اما از آنجا که این دستور از سازمان تنظیم مقررات رادیویی به اپراتورها اعلام شده ما موظف به اجرای آن است.

جزئیات بیشتر در این باره را اینجا بخوانید.