صنایع بورسی در سال 96

12:40 - 1400/01/25
در سه سال اخیر، «بازار پول» یا همان «سپرده‌های بانکی» بهترین کارنامه را میان بازارها به ثبت رسانده‌اند، در سال آینده نیز همچنان بازارهای کم‌ریسک مورد توجه سرمایه‌گذاران خواهند بود. در مقایسه فرصت‌های کم‌ریسک اقتصاد ایران؛ «بازار پول»، «صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت» و «بازار بدهی» می‌توان به این نتیجه رسید که «اوراق بدهی» می‌تواند یکی از جذاب‌ترین فرصت‌های سرمایه‌گذاری برای افراد ریسک‌گریز باشد.

بورس تهران، سال جدید را در حالی آغاز می‌کند که خوش‌بینی در بازار سهام همه‌گیر نیست. به دلیل وجود ریسک‌ها و فرصت‌های بورس برای سال آینده، دیگر خبری از هیجان هماهنگ مثبت یا منفی نیست. در سال آینده بورس سالی نسبتا پرابهام را دنبال خواهد کرد. از طرفی ریسک‌های سیاسی بازار سهام را تهدید می‌کنند و از طرف دیگر فرصت‌های اقتصادی جهانی، چشم‌انداز امیدوارکننده‌ای را برای بورس تهران ترسیم می‌کنند. رشد شاخص بورس در سال آینده محتمل به نظر می‌رسد، اما اگر بازده بدون ریسک پول را همچنان در محدوده 20 درصد در نظر بگیریم، متوسط رشد بورس در سال آینده نیز، احتمالا با بازدهی بازار پول قابل رقابت نخواهد بود. اما قطعا شرکت‌ها و صنایعی وجود خواهند داشت که رشدی بیشتر از رشد شاخص را تجربه خواهند کرد.

 صنایع وابسته به کالای اساسی: گروه فلزی و معدنی در نیمه دوم سال جاری بیشتر مورد توجه بازار قرار گرفتند. با رشد قیمت‌های جهانی، نه تنها قیمت سهام این شرکت‌ها با رشد مواجه شد بلکه سودآوری شرکت‌های فلزی معدنی نیز با تعدیل مثبت و رشد همراه شد.

پتروشیمی: متانول‌سازها در سال جاری به دلیل رشد قیمت متانول مورد توجه بازار قرار گرفتند. این در حالی است که قیمت پلیمرها در بازارهای جهانی رشد چندانی را تجربه نکرده‌اند. این موضوع می‌تواند باعث کاهش تقاضای واحدهای MTO شده و قیمت متانول را متزلزل کند.

پالایشی‌ها: با وجود تعدیل مثبت قابل توجه در شرکت‌های گروه پالایشی در 9 ماهه سال جاری، نمی‌توان برای سرمایه‌گذاری به این گروه اعتماد کرد. ضمنا باور غلطی در میان فعالان بازار سهام وجود دارد که حاکی از اثر مثبت افزایش قیمت نفت یا افزایش نرخ دلار روی سودآوری پالایشگاه‌هاست. 

خودروسازان: برخلاف سال گذشته که خودروسازان به شدت تحلیل‌ناپذیر شده بودند، حالا خودرویی‌ها شفاف‌تر شده‌اند. افت قابل توجه قیمت سهام خودرویی‌ها در سال 95، می‌تواند برای سفته‌بازان به‌عنوان یک فرصت تلقی شود. اما بعید به نظر می‌رسد که خودرویی‌ها در سال آینده بتوانند سود قابل توجهی بسازند. 

بانک‌ها: بانک‌ها یکی از پرحاشیه‌ترین صنایع سال 95 بودند که مصائب زیادی را از توقف طولانی تا افت شدید قیمت تجربه کردند. انتظار می‌رود اوضاع بانک‌ها در سال آینده با آغاز اصلاح نظام بانکی بهبود یابد، اما نمی‌توان از این بنگاه‌های اقتصادی انتظار سودسازی یا تقسیم سود داشت. 

پرداخت الکترونیک: این صنعت می‌تواند به‌عنوان یکی از امن‌ترین صنایع برای سال آینده مورد توجه فعالان بازار قرار بگیرد. درآمدهای این شرکت‌ها با رشد نقدینگی و همچنین کاهش استفاده مردم از پول نقد، به‌طور مداوم افزایش می‌یابد.

سیمان: تعدیلات مثبت شرکت‌های سیمانی برای پیش‌بینی‌های سال آینده، در یک ماه اخیر چشم فعالان بازار سهام را به تابلوی معاملات خیره کرد. باید به این نکته توجه داشت که افزایش قیمت سیمان در سال آینده احتمالا به دلیل کاهش تولید رخ خواهد داد.

شرکت‌های دارویی: سود ناخالص شرکت‌های دارویی در سال‌های اخیر رشد قابل توجهی داشته است، اما هماهنگ با رشد فروش و رشد سود ناخالص هزینه‌های مالی و مطالبات این شرکت‌ها افزایش یافته است. بخش عمده این مطالبات به دولت بازمی‌گردد که برای شرکت‌های دارویی مشکل ایجاد کرده است. 

جزئیات بیشتر همایش «دنیای اقتصاد» را اینجا بخوانید.