دیده‌بان بورس ‌شنبه (21 اسفند)

12:40 - 1400/01/25
«دنیای بورس» با به کار گرفتن شیوه‌ای نوین در اطلاع‌رسانی، چکیده‌ای ارائه می‌کند که در آن علاوه بر مرور مهم‌ترین رویدادهای روز قبل (پنج پیش‌نگر اقتصاد ایران)، آنچه که فعالان اقتصادی نیاز به دیده‌بانی در روز جدید دارند (تقویم آتی‌نگر) را مورد بررسی قرار می‌دهد. به این ترتیب، سهامداران در کمترین زمان ممکن می‌توانند دیدی عمیق و متفاوت نسبت به رویدادهای آتی فضای اقتصادی-سیاسی پیدا کنند.
دیده‌بان بورس ‌شنبه (21 اسفند)

تقویم آتی‌نگر

واکنش به بازارهای جهانی: ریزش قیمت عمده کالاها در روزهای پایانی هفته، احتمالا فشار فروش‌ها در نمادهای وابسته را افزایش دهد. امری که می‌تواند ریزش شاخص سهام را تقویت کند.

حمایت حقوقی‌ها در روزهای پایانی: با وجود نیاز بالا به نقدینگی که فشار فروش را در بازار سهام افزایش می‌دهد، احتمالا حمایت سهامداران حقوقی را در روزهای پایانی شاهد باشیم. امری که ممکن است فضای منفی بازار سهام را تعدیل کند.

پنج پیش‌نگر اقتصاد ایران

1. بازگشت انتظارات نزولی به بورس

در نظرسنجی هفتگی «دنیای بورس» چرخش نگاه‌ها کاملا مشهود است. بر این اساس، نه تنها کارشناسان بلکه فعالان تالار بورس نیز وزن بیشتری به ریزش شاخص بورس این هفته داده‌اند. این در حالی است که خوش‌بینی‌ها در یکی، دو هفته اخیر نسبت به رشد شاخص افزایش یافته بود. بر این اساس، 55 درصد کارشناسان و 48 درصد فعالان بورس، روند نزولی را برای این هفته پیش‌بینی کرده‌اند.

2. هفته ناامیدکننده بازارهای جهانی

طی معاملات هفته گذشته، عمده کالاها روند نزولی را به ویژه در روزهای پایانی تجربه کردند. به این ترتیب، در بازار فلزات مس، آلومینیوم، سرب و روی کاهش قیمت را تجربه کردند. سنگ آهن نیز حدود 5 درصد افت قیمت داشت. قیمت نفت خام آمریکا با ریزش به زیر 50 دلار، بیشترین افت قیمت سه‌روزه در یک سال اخیر را تجربه کرد. رشد شاخص دلار در این مدت، افزایش ذخایر کالاهایی مثل مس و نفت و شناسایی سود با نزدیک شدن به سررسید قراردادهای آتی از جمله مهم‌ترین دلایل ریزش قیمت کالاها محسوب می‌شود.

3. تهدید نفتی برای متانول

افزایش تقاضا از سوی واحدهای تبدیل متانول به الفین (MTO) محرک اصلی رشدهای اخیر قیمت متانول محسوب می‌شود. با این حال، عدم رشد قیمت محصولات نهایی این واحدها منجر به کاهش حاشیه سود آنها شده است. امری که واحدهای اتیلن‌سازی که از نفتا یا اتان استفاده می‌کنند را جذاب‌تر کرده است. حال اگر افت هفته گذشته قیمت نفت ادامه یابد با کاهش قیمت نفتا، فشار بیشتری بر MTOها وارد شده و در نتیجه ممکن است بر قیمت متانول نیز فشار وارد شود. با این حال، قیمت متانول هنوز قدرتمند است و اگر سطوح فعلی خود را حفظ کند می‌تواند در اوایل سال آینده، توجه سهامداران به نمادهای وابسته به این گروه را مجددا به خود جذب کند.

4. اهرم نرخ فروش برای «ارفع»

فولاد ارفع در گزارش پیش‌بینی سود هر سهم سال 96 خود یک فرصت و یک تهدید دارد. انتظار تولید 840 هزار تومان شمش در سال 96، بسیار خوش‌بینانه با توجه به ظرفیت اسمی و عملی شرکت محسوب می‌شود. از سوی دیگر، «ارفع» نرخ فروش فولاد را تقریبا نسبت به سال 95 تغییری نداده است. این در حالی است که اثر تغییر قیمت فولاد اهرمی بسیار جدی برای رشد سودآوری «ارفع» باشد. بنابراین، رشد تدریجی قیمت فولاد مشابه بازارهای جهانی می‌تواند فرصتی مناسب برای این شرکت به وجود آورد.

5. جعبه سیاه صورت مالی نحیف به پرداخت

شرکت به پرداخت ملت که عرضه اولیه آن به سال آینده موکول شد، یکی از غول‌های صنعت خدمات پرداخت (PSP) محسوب می‌شود. با وجود سهم 32 درصدی از تراکنش‌های شاپرک، صورت‌های مالی این شرکت سود بسیار محدودی را نشان می‌دهد. بررسی دقیق‌تر این ماجرا نشان از مخفی ماندن بخش مهمی از درآمدها است. از آنجایی که این شرکت به صورت انحصاری با مالک خود، یعنی بانک ملت کار می‌کند، بسیاری از قراردادها را در صورت‌های مالی خود احتساب نکرده است، بنابراین، باید انتظار داشت ورود این شرکت در سال آینده بتواند تحولی جدی برای این صنعت محسوب شود.

چند مطلب خواندنی در «دنیای بورس»

جهش قیمتی در بازار ارز

حمایت نوروزی از قیمت سکه

توصیه IMF به بانک‌های ایران

شنیده‌ها از خریدار بلوک «خکاوه»

بازگشت نمادهای خبرساز معاملات چهارشنبه