مانع مالی بانکی در لندن؟ 

12:40 - 1400/01/25
رئیس دفتر اجرایی بانک سپه در لندن می‌گوید: یک سال پس از توافق هسته‌ای، بانک سپه ایران در لندن نمی‌تواند مبادلات مالی انجام دهد به ویژه در انگلستان بانک‌های بزرگ تمایلی برای انجام معامله با مؤسسات ایرانی به دلیل ترس از جریمه‌های آمریکا ندارند.

فارس: وال‌استریت ژورنال در گزارشی اعلام کرد: بانک‌های ایرانی در انگلیس اگرچه گفته شد تحریم‌ها لغو شده اما هنوز هم با موانع جدی مواجه هستند. درست بعد از اینکه اتحادیه اروپا سال گذشته تحریم‌ها علیه چند بانک بزرگ ایرانی را لغو کرد شعبه بانک سپه در انگلیس همچنان با موانع جدی مواجه است. گری‌بیشاپ رئیس اجرایی دفتر بانک سپه در لندن بیان کرد: بانک‌های بزرگ می‌گویند که تمایلی به ریسک‌ کردن درباره معامله با مؤسسات ایرانی ندارند.  به گفته وال‌استریت ژورنال گری بیشاپ ماه آوریل گذشته برای سرعت بخشیدن به فعالیت‌های بانک سپه ایران به این سمت منصوب شده است.

پرویز عقیلی؛ مدیرعامل بانک خاورمیانه نیز می‌گوید: شرایط برای بانک‌های دولتی ایران بدتر می‌شود. اما بانک‌های خصوصی هم هنوز قادر به انجام مبادلات با بانک‌های بزرگ اروپایی نیستند. این مسئله می‌تواند تاثیر بر مبادلات تجاری داشته باشد چرا که بانک‌‌های کوچک اروپایی که می‌خواهند با بانک‌های ایرانی همکاری داشته باشند ظرفیت مبادله تجارت‌های بزرگ را ندارند. تنها مؤسسه اروپایی که موافقت کرده به بانک سپه تراکنش شفافی ارائه کند «باندرز بانک آلمان» است. تاکنون بانک سپه نتوانسته است هیچ تراکنش مالی را به این صورت انجام دهد.

جزئیات بیشتر از گزارش وال استریت ژورنال را اینجا بخوانید.