توافق‌های داخلی و خارجی «فایرا»

ایرالکو در توافق با جاجرم، تامين ۲۰۰ هزار تن پودر آلومينا در سال را به انجام رساند و در خصوص خريد خارجي نيز با شركت دولتي هند با نام «نالكو» به توافق رسید. این در حالی است که مدیرعامل آلومینیوم ایران بر برطرف کردن چالش‌های گذشته و برنامه‌ریزی برای بهبود دورنمای «فایرا« تاکید کرده است.

همکاری با شرکت دولتی هند

مدیرعامل شرکت آلومینیوم ایران (ایرالکو) در خصوص خريد مواد اوليه از داخل و خارج از كشور می‌گوید: كارها طبق مقررات پیش رفت و اجازه داده نشد اين خريدها در دست انداز واسطه‌ها و دلالان قرار گيرد؛ به طوریکه در داخل در توافق با «جاجرم»، تامين ۲۰۰ هزار تن پودر آلومينا در سال انجام شد و در خصوص خريد خارجي نيز ایرالکو مستقيم از شركت دولتي هند با نام «نالكو» به توافق رسید؛ به طوریکه «فایرا» نزديك ۴۰ ميليارد تومان بابت خريد پودر از نالكو پرداختی داشت. اخوان تاکید می‌کند: در ۲ ماه اخير حدود ۱۲۰ ميليارد تومان به حساب شركت واريز شده است. حقوق بهمن و اسفندماه نیز تامين و برخي بدهي‌هاي شركت نيز تسويه شده است.

مازاد شمش‌ها در انبارها

به گفته اخوان هنگامي كه شركت را تحويل گرفته ۴۰۰ ميليون تومان بيشتر در حساب شركت نبود و انبارها غير از شمش آلياژي چيزي در دپو نداشتند كه اين شمش‌ها نيز تنها به مصرف كارخانه‌های خودروسازي مي‌رسد. اين كارخانه‌ها نيز شمش‌هاي موردنياز خود را تهيه كرده، بنابراین مازاد شمش‌هاي آلياژي در انبارها موجود است.

بدهی‌های فراوان

بهمن اخوان در رابطه با وضعیت ایرالکو می‌گوید: هيچكس حاضر نبود چنين ريسكي را بپذيرد كه در حالي كه ۲ ماه به پايان سال مانده، شركت با حساب‌هاي خالي و بدهي فراوان و پرداخت‌هاي پرسنلي را تحويل بگيرد. مديرعامل ايرالكو با اشاره اينكه هيچ فروش زير قيمتي در اين نزديك به ۲ ماه نداشته‌ايم، ابراز کرد فروش داخلي از طريق بورس و فروش خارجي به نحو احسن انجام شد ايرالكو بايد به برخي كارخانه‌ها و واسطه‌هاي آلومينيومي هر ساله التماس مي‌كرد كه زير قيمت محصول را بخرند تا بتواند در فشارهاي هزينه‌اي شب عيد، بحث حقوق‌ها و پرداخت‌هاي پرسنلي را حل و فصل کند. اين كارخانه‌ها و واسطه‌ها نيز به سبب خريد زير قيمت شمش و فروش آن در بازار با قيمت‌هاي بالاتر، ثروت‌هاي نجومي براي خود تدارك ديده بودند که برچیده شد.

برخورد با منحرفان

مديرعامل ايرالكو با اشاره اینکه به دنبال توليد و سوددهي و آرامش در ايرالكواست، تاکید کرد: با فرصت‌طلبان و شانتاژگران كه به دنبال انحراف شركت از توليد و سودآوري هستند، به طور قاطع برخورد خواهد كرد.

Submitted by admin on