بررسی روند قیمت بیلت در بازارهای جهانی

12:38 - 1400/01/25
پس از رشد قیمت چهارهفته‌ای بیلت در بازارهای مناطق مختلف تحت تاثیر تقاضای قوی برای محصولات طویل فولادی از سوی چین و همچنین افزایش قیمت واردات قراضه آهن در برخی کشورهای بزرگ تولیدکننده بیلت مانند ترکیه، قیمت این محصول در هفته گذشته به ثبات نسبی رسید.

متال بولتن:در چین نوسان قیمت کمتری نسبت به هفته‌های پیشین را شاهد بودیم. در حال حاضر در این کشور قیمت محصولات طویل فولادی به قیمت محصولات تخت فولادی نزدیک شده و این در حالی است که به صورت عادی اختلاف قیمتی 49 تا 44 دلاری میان این دو رده محصول به علت هزینه تولید بالاتر محصولات تخت وجود دارد. بدین ترتیب فعالان بازار انتظار دارند قیمت محصولات طویل به خصوص میلگرد در آینده نزدیک سیری نزولی را در پیش بگیرد و همین امر نیز قیمت بیلت را تضغیف کند.

در جنوب شرق آسیا قیمت بیلت با منشا هند در دو بازار تایلند و اندونزی به حدود 425 دلار تحت قرارداد سی اف آر رسید. این قیمت در فیلیپین نیز در سطح 440 تا 443 دلار گزارش می‌شود. این درحالی است که طی هفته گذشته قیمت‌های پیشنهادی تولیدکنندگان هندی برای محموله‌های جدید به مقصد اندونزی با وجود فروکش کردن نسبی تقاضا در سطح 435 تا 440 دلار بود اما در اوخر هفته روس‌ها پا به میدان گذاشتند و قیمت430 دلار را به مشتریان پیشنهاد کردند. در تایلند نیز خریداران تمایلی به ثبت سفارش‌هایی با قیمت‌های بالاتر از 415 دلار از خود نشان نداده‌اند.

در این میان برآورد قیمت بیلت صادراتی منطقه CIS در هفته گذشته در سطح 380 تا 400 دلار تحت قرارداد فوب دریای سیاه بوده است. فعالان بازار از ثبات قیمت بیلت صادراتی ترکیه به تبع توقف سیر صعودی آهن قراضه وارداتی این کشور در هفته گذشته خبر می دهند نیز خبر می‌دهند. در مصر قیمت هر تن بیلت تحت قرارداد سی اف آر با رشدی 5 دلاری به 405 تا 410 دلار رسیده و در امارات نیز قیمت‌ها با افزایشی به میزان 3 دلار در سطح 390تا 398 دلار گزارش می‌شود. گفتنی است با وجود رشد مختصر قیمت بیلت در این دو بازار، تقاضای ضعیفی برای بیلت در این مناطق وجود دارد.