«شتران» با رشد 20 درصدی بازگشت

12:36 - 1400/01/25
با رسیدن به انتهای معاملات امروز شاهد فراهم شدن مقدمات بازگشت دو نماد «خگستر» و «شتران» هستیم. این مهم با آغاز فرآیند کشف قیمت این نمادها رقم خورده است.

با اعلام ناظر بازار این دو نماد نیز به معاملات بورسی بازمی‌گردند. «شتران» که گزارش پیش‌بینی سال 96 خود را با تعدیل منفی 13 درصدی روانه «کدال» کرده است، به دنبال شفاف‌سازی روز گذشته خود به این فرآیند رسید.

همچنین «خگستر» نیز در نخستین گزارش از پیش‌بینی درآمد هر سهم سال 96، تعدیل منفی 60 درصدی را گزارش کرده است. هر چند در اصلاحیه‌های بعدی، سود 76 ریالی به ازای هر سهم در گزارش ابتدایی (96)، نهایتا به 75 ریال در گزارش حسابرسی شده رسید. در این شرکت از جمله اخباری که در بازار رصد می‌شود می‌توان به مزایده 70 درصدی «خفنر» توسط «خگستر» و همچنین عرضه مجدد 16 درصد از سهام «خگستر» در قیمت پایه 700 تومان توسط ایران خودرو اشاره کرد.

پیام ناظر بازار به این شرح است:

 نماد معاملاتي شركت‌هاي گسترش سرمايه‌گذاري ايران خودرو، «خگستر»، با توجه به اعلام پيش‌بيني درآمد هر سهم سال مالي منتهي به اسفند 96 و پالايش نفت تهران، «شتران»، با توجه به اعلام پيش‌بيني درآمد هر سهم سال مالي منتهي به اسفند 96-تعديل پيش‌بيني درآمد هر سهم سال مالي منتهي به اسفند 95 و ارائه اطلاعات شفاف‌سازي، بدون محدوديت نوسان قيمت با استفاده از مكانيزم حراج تك قيمتي آماده انجام معامله است.

در این فرآیند اتفاقات زیر رصد شده است:

«خگستر»

سفارش‌های اولیه خرید در محدوده 373 تومان و در سمت مقابل پایین‌ترین قیمت‌های فروش در محدوده 385 تومان قرار داشت. ضمن اینکه قیمت پایانی پیش از توقف نیز در این نماد 3768 ریال بوده است. این محدوده در حال حاضر نیز رصد می‌شود.

«شتران»

در این نماد سفارش‌های خرید ابتدا در مرز 213 تومان و سفارش‌های فروش نیز در محدوده 214 تومان بوده که نزدیکی قیمت‌ها در همان ابتدا قابل مشاهده بود. با این اعلام که قیمت پایانی این نماد پیش از توقف 2164 ریال بوده است، باید به افزایش قیمت‌های خرید و فروش در کشف قیمت «شتران» اشاره کرد. در حال حاضر قیمت تعادلی در محدوده 260 تومان دیده می‌شود که پیش از این قیمت 270 تومانی نیز قابل رصد بود.

نهایتا این نماد با قیمت 260 تومانی و رشد 20 درصدی به معاملات بازگشت. در این رویداد بازی اصلی به سهام‌داران حقیقی برمی‌گردد که فروشی بیش از 900 هزار سهمی در کشف قیمت را به خود اختصاص دادند. همچنین فروش 2 سهام‌دار حقیقی نیز در این میان رویت می‌شود (با توجه به اینکه این شرکت سهام‌دار حقوقی بزرگی نداشته و 90 درصد از آن به سهام عدالت برمی‌گردد). کل خریدهای انجام شده در این فرآیند نیز به حقیقی‌ها بازمی‌گردد. 

در ادامه معاملات در این نماد، افت قیمت سهم را مشاهده کرده و صف فروشی در مرز 30میلیون سهمی در قیمت 247 تومان رصد می‌شود. همچنین عرضه و تقاضا در کشف قیمت «خگستر» به نتیجه‌ای نرسید.