نشانه‌های خروج تدریجی مسکن از رکود

12:36 - 1400/01/25
 معاون ساختمان و مسکن وزیر راه و شهرسازی می‌گوید: در سه سال گذشته بخش خصوصی بیش از 2 هزار و 266 میلیارد ریال در حوزه مسکن و ساخت‌وساز سرمایه‌گذاری کرده است. در این میان نرخ رشد سرمایه‌گذاری در بخش ساختمان مثبت شده و رشد منفی ارزش افزوده بخش ساختمان نیز کاهش یافته و روند رو به افزایش، نویدبخش خروج تدریجی بخش مسکن از رکود است.

نرخ رشد سرمایه‌گذاری

ایرنا: حامد مظاهریان در این باره عنوان می‌کند: بررسی متغیرهای پیش‌نگر حوزه مسکن از توقف و محدودشدن روند رشد منفی متغیرها و شاخص‌های بخش مسکن از جمله تعداد معاملات، سرمایه‌گذاری در ساختمان‌های جدید، تعداد پروانه‌های ساختمانی و ارزش افزوده و حاکم شدن ثبات نسبی در این بخش حکایت دارد. براساس آمارهای منتشره تعداد معاملات در نه ماه اول سال جاری حدود 9 درصد افزایش یافته و تعداد پروانه‌های ساختمانی صادره در مهر و آبان امسال روند صعودی داشته است. به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی نرخ رشد سرمایه‌گذاری در بخش ساختمان شروع شده است؛ به طوری که در شش ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود 0.8 درصد مثبت شده و این نشان می‌دهد رشد منفی ارزش افزوده بخش ساختمان نیز کاهش یافته و روند رو به افزایش نوید بخش خروج تدریجی بخش مسکن از رکود است.

تحرک نسبی در بازار مسکن

وی با اشاره به مازاد ساخت‌و‌ساز در دوره قبل و موجودی مسکن در بازار مسکن تاکید می‌کند: تقاضای موجود در بازار منجر به ایجاد انگیزه سرمایه‌گذاری در این بازار نمی‌شود. در این میان با توجه به اینکه پرداخت تسهیلات صندوق پس‌انداز یکم از خردادماه امسال آغاز شده و آمارهای سامانه ثبت معاملات املاک حاکی از افزایش تعداد معاملات از 3 ماهه دوم سال جاری بوده است، می‌توان گفت این تسهیلات توانسته بخشی از تقاضای موجود در بازار را به تقاضای موثر تبدیل و موجبات ایجاد تحرک نسبی بازار مسکن را در بازار فراهم کند، بنابراین تاثیرگذار نبودن افزایش تسهیلات بر بازار مسکن درست نیست.