بررسی بازار نهاده‌های تولید فولاد از سوی متال‌بولتن

12:35 - 1400/01/25
موسسه متاول بولتن در گزارشی به پیش‌بینی وضعیت پیش روی بازار نهاده‌های تولید فولاد پرداخت.

بر اساس این گزارش روند رو به افول قیمت زغال کک شو در ماه گذشته میلادی ادامه یافت و شاهد افت 15 درصد و رسیدن قیمت این محصول در قراردادهای صادراتی استرالیا به 155 دلار بودیم. این رقم 130 دلار کمتر از قیمت قراردادهای سه ماهه ابتدایی سال است که در ماه دسامبر میان شرکت گلنکور و شرکت NSSM( نیپون استیل و سومیتومو متال) منعقد شد. این امر باعث شده تا هزینه تولید فولاد در شرکت‌های بزرگ ژاپنی به شدت بالا رود و آنها را نسبت رقبای چینی مجبور به افزایش ملموس قیمت‌های داخلی و صادراتی کند. البته تولیدکنندگان چینی که در قالب قراردادهای سه ماهه زغال کک شو را خریداری نمی‌کنند نیز چندان از این افت قیمت شدید منتفع نشده‌اند چرا که بخش قابل توجهی از این تولیدکنندگان متکی به واردات نبوده و نیاز خود به زغال کک شو را از بازار داخلی تامین می‌کنند. در بازار داخلی چین نیز قیمت از اوایل دسامبر سال گذشته تاکنون تنها 20 دلار کاهش یافته است.

در این میان منافع ناشی از افت قیمت قیمت زغال کک شو برای فولادسازان در ماه گذشته از جانب رشد قیمت سنگ آهن خنثی شده است. برآورد قیمت آهن خام مذاب که حاوی سنگ آهن و زغال کک شو است در ماه گذشته میلادی با رشدی 20 دلاری به 295 دلار رسیده که این امر نشان می‌دهد با وجود افت قیمت زغال کک شو، گران شدن سنگ آهن موجب رشد قیمت آهن خام شده است.

در این میان بعید به نظر می‌رسد که شاهد رقابتی شدن بیش از پیش قیمت آهن خام مذاب باشیم چرا که با اقدامات دولت چین برای کاهش تولید معادن سنگ آهن و زغال سنگ، قیمت این محصولات ممکن است سیری صعودی را در پیش بگیرد. در این میان در مورد آهن قراضه نیز انتظار نمی‌رود اصلاح قیمت این محصول همانند آنچه در ماه ژانویه اتفاق افتاد در کوتاه مدت رخ دهد چرا که به صورت فصلی تقاضا برای آهن قراضه در این برهه از سال بالاتر از ماه ژانویه بوده است.