نشانه‌هایی از تمدید برجام

12:35 - 1400/01/25
در حال حاضر 80 میلیارد دلار قرارداد خارجی در حال مذاکره است و این در حالی است که معاون وزیر امور خارجه تاکید می‌کند: نشانه‌ها حاکی از تداوم برجام است.

عباس عراقچی در همایش «برجام و اقتصاد مقاومتی» عنوان کرد: در حال حاضر ترامپ در حال ارزیابی برجام است که تا آخر اردیبهشت‌ماه بیشتر طول نمی‌کشد و تا آن زمان مشخص می‌شود سیاست دولت جدید آمریکا چیست؟ به گفته معاون وزیر امور خارجه در هر صورت نشانه‌ها حاکی از آن است که برجام ادامه پیدا می‌کند. این رد حالی است که در حال حاضر 80 میلیارد دلار قرارداد در حال مذاکره است و معطلی آن نیز به این خاطر است که روی «IPC» (قراردادی که شرکت ملی نفت ایران برای بخش بالادستی در همه عملیات نفتی طراحی کرده و به «قرارداد نفتی ایران» (Iran Petroleum Contract) معروف است) باید اجماع ملی صورت گیرد.

دیپلمات‌های ایرانی و اروپایی معتقدند: اگر برجام نبود، ترامپ علیه ایران اجماع بین‌المللی تشکیل می‌داد. در حالی که در شرایط کنونی اجماع علیه ترامپ است لذا چاره‌ای جز تمدید برجام ندارد مگر اینکه سیاست‌هایش به گونه‌ای باشد که بخواهد ایران را از برجام خارج کند، گفته‌ای که به تایید عباس عراقچی نیز می‌رسد. به نظر می‌رسد اگر ترامپ بخواهد برجام را اجرا نکند هزینه‌های آن به ایالات متحده تحمیل می‌شود، به همین دلیل تهران به دنبال برداشتن گام‌های هوشمندانه‌تری در این‌باره است.