مقدمات اصلاح صورت‌های مالی بیمه‌ها

12:29 - 1400/01/25
رئیس کل بیمه مرکزی، تکمیل و اصلاح تدریجی صورت‌های مالی و الزام کفایت ذخایر بیمه‌ای مرتبط با قانون بیمه شخص ثالث را از اقدام‌های همسوی صنعت بیمه با استانداردهای گزارشگری بین‌المللی اعلام کرد.

عبدالناصر همتی در مورد چالش‌های پذیرش استاندارد بین‌المللی می‌گوید: فقدان دانش اجرای گزارش‌گیری مالی بین‌المللی در بین عوامل دخیل در ایران از جمله شرکت‌های بیمه ضرورت تربیت افراد متخصص در حوزه های ارزیابی، مالی و اکچوئری را تاکید می‌کند. به گفته وی اجرای استانداردهای بین المللی تاثیر قابل توجهی بر فرآیندهای مالی خزانه داری، مدیریت سرمایه گذاری، مدیریت ریسک و مالیات خواهد داشت که باید آمادگی لازم در شرکت‌ها ایجاد شود.

رئیس کل بیمه مرکزی درباره اقدام‌های انجام گرفته در صنعت بیمه که با استانداردهای گزارشگری بین المللی همسویی دارد، تدوین، اجرا و نظارت سیستم توانگری شرکت‌های بیمه، تکمیل و اصلاح تدریجی آن، الزام کفایت ذخایر بیمه‌ای مرتبط با قانون بیمه شخص ثالث که اعمال تدریجی آن از حساب‌های سال 94 شرکت‌های بیمه شروع شده است را از جمله این اقدام‌ها دانست و گفت: با توجه به الزام قانونی شرکت‌های بیمه به تهیه صورت‌های مالی خود طبق نمونه مصوب شورای عالی بیمه، مقدمات لازم جهت تهیه صورت‌های مالی منطبق با استانداردهای بین المللی انجام گرفته است و تاکید بر تفکیک حساب‌های بیمه‌های زندگی و غیرزندگی و افشای آن در صورت‌های مالی شرکت‌های بیمه که در حال تکمیل است از دیگر اقدام‌های صنعت بیمه در این زمینه است.

همتی ابراز امیدواری کرد با هماهنگی و همسویی بین سازمان حسابرسی، سازمان بورس، سازمان مالیاتی و بیمه مرکزی و شرکت‌های بیمه بتوانیم هرچه سریعتر مقررات IFRS-4 را اجرایی و صورت‌های مالی شرکت‌های بیمه و بیمه اتکایی را برمبنای آن ارایه دهیم.