پس از انتشار گزارش شفاف‌سازی پست بانک ایران مطرح شد

زمزمه‌های بازگشت «وپست»

12:27 - 1400/01/25
درحالی وعده دو هفته پیش مدیرعامل پست بانک مبنی بر بازگشایی نماد تا به امروز عملی نشده که با انتشار گزارش شفاف‌سازی درباره این بانک ۳۲۳ میلیارد تومانی، امکان بازگشت آن بعد از حدود ۶ ماه فراهم شد.
زمزمه‌های بازگشت «وپست»

پس از نامه پست بانک ایران به سازمان بورس و اوراق بهادار، گزارش شفاف‌سازی پست بانک ایران نیز منتشر شد تا بازگشایی نماد «وپست» وارد گام پایانی شود. پیش از این هم زمزمه‌های بازگشایی نماد «وپست» از زبان مدیرعامل این بانک اعلام شده بود.  درحالی «وپست» بعد از انتشار گزارش عملکرد  6 و 9 ماهه سال مالی جاری ، نخستین پیش‌بینی درآمد سال 96 را 26 ریال اعلام کرده (در برابر سود 20 ریالی سال مالی جاری) که اداره نظارت بر ناشران بورسی سازمان بورس طبق روالی که برای دو بانک ملت و تجارت اعمال کرد، توضیحاتی درباره تازه‌ترین وضعیت پست بانک ارائه داد تا امکان بازگشایی این بانک نیز در روزهای آینده فراهم شود. بر مبنای گزارش شفاف‌ سازی پست بانک ایران عدم تعیین تکلیف در خصوص عدم اخذ ذخیره کافی پست بانک ایران به مبلغ 574 میلیارد ریال بابت سود شناسایی شده مطالبات از دولت (براساس نامه تاریخ 5 آبان‌ماه سال جاری بانک مرکزی) تا پایان سالجاری، مبلغ زیان انباشته بانک را افزایش خواهد داد.

سود مطالبات بانک

در گزارش شفاف سازی این بانک تاکید شده: اعمال ذخایر مد نظر بانک مرکزی منجر به کاهش سود خالص منتهی به 29 اسفندماه سال 94 از 11 هزار و 300 میلیون ریال سود به 712 میلیارد و 700 میلیون ریال زیان شد. همچنین مطابق اطلاعات ارائه شده، زیان انباشته بانک در تاریخ 30 آذرماه 95 به مبلغ یک هزار و 441  میلیارد ریال (445 ریال به ازای هر سهم) ارائه‌شده‌است. این در حالی است که مدیریت شرکت موضوع برگشت سود شناسایی شده درخصوص مطالبات از دولت را تاکنون در حساب‌های شرکت اعمال نکرده است. البته پست بانک درخصوص مبلغ 472 میلیارد ریال سود شناسایی شده بابت مطالبات از دولت اقدام به ارسال اسناد و مدارک مربوطه به وزارت اقتصاد و سازمان برنامه و بودجه کل کشور کرده است اما تاکنون اقدام‌های صورت گرفته منجر به اخذ نتیجه نهایی نشده که در صورت هرگونه تغییر احتمالی در میزان مطالبات بانک سود (زیان) انباشته شرکت تعدیل خواهد شد.

پیگیری‌های «وپست»

این شرکت در خصوص مبلغ 102 میلیارد ریال سود شناسایی شده در سنوات گذشته بابت اجرت المثل اموال تملیکی اعلام کرده است: پیگیری‌های صورت گرفته منجر به وصول 12 درصد مطالبات فوق شده‌ و پیش‌بینی شده بخش عمده‌ای از آن نیز تا پایان سالجاری تسویه شود. همچنین کسری ذخیره اعلام شده بابت مطالبات مشکوک الوصول به مبلغ 150 میلیارد ریال (پس از ارائه صورت‌های مالی دوره 9 ماه منتهی به 30 آذرماه 95 ) در سرفصل تعدیلات سنواتی منظور و موضوع در گزارش پیش‌بینی سال 95 براساس عملکرد واقعی 6 ماهه و پیش‌بینی سال 96 بانک منعکس شده‌ است. مطابق صورت‌های مالی سود هر سهم «وپست» منتهي به 29 اسفندماه سال 94 مبلغ 3 ريال (با سرمایه 3 هزار و 233 میلیارد ریال) محقق شده بود.

زمزمه‌های بازگشت «وپست»1