افزایش 120 درصدی سطح زیرکشت چغندرقند

12:26 - 1400/01/25
مجری طرح چغندرقند وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه سطح زیر کشت پاییزه این محصول در سال زراعی جاری ۱۲۰ درصد افزایش یافته، گفت: بیش از ۶۰ درصد مطالبات چغندرکاران به حساب آنان واریز شده است.

میزان تولید 

مهر: علیرضا یزدانی میزان تولید چغندر قند در سال ۹۵ را ۶ میلیون تن اعلام کرد و گفت: سطح زیرکشت بهاره چغندر قند در سال‌ زراعی گذشته ۱۰۰ هزار هکتار و سطح کشت پاییزه این محصول ۶ هزار هکتار است. این در حالی است که سال ۹۴ میزان تولید چغندرقند در کشور، ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تن بوده است.

افزایش تولید

یزدانی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود تولید چغندرقند در سال ۹۶ با توجه به افزایش سطح زیرکشت پاییزه و همچنین افزایش عملکرد در واحد سطح در چغندر بهاره، بالاتر برود، گفت: کشت پاییزه چغندرقند، برای سال زراعی ۹۵-۹۶ در حال حاضر انجام شده و برداشت آن نیز در اردیبهشت ماه صورت می‌گیرد که سطح زیرکشت پاییزه این محصول در سال زراعی جاری نسبت به سال زراعی گذشته، ۱۲۰ درصد افزایش داشته است.

مطالبات کشاورزان

به گفته این مقام مسئول، کشت بهاره چغندر قند برای سال زراعی جاری نیز از اسفندماه آغاز و برداشت آن نیز در پاییز سال ۹۶ انجام خواهد شد. وی درباره عدم پرداخت مطالبات کشاورزان توسط کارخانه‌ها گفت: کارخانه‌ها به دلیل عدم پرداخت مابه التفاوت قیمت شکر، از دولت طلبکار هستند که همین مساله، باعث ایجاد تاخیر در پرداخت مطالبات کشاورزان شده است. به گفته این مقام مسئول بیش از ۶۰ درصد مطالبات چغندرکاران به حساب آنان واریز شده و حدود ۴۰ درصد آن باقی مانده است.