با وجود امکان تحقق صادرات 45 هزار تنی بیلت تا پایان سال‌جاری

«فولاژ» از صادرات عقب ماند

12:24 - 1400/01/25
فولاد آلیاژی ایران در حالی طراحی فولاد‌های جدید را در دستور کار قرر داده که این شرکت حتی در صورت صادرات 45 هزار تنی بیلت تا پایان سال جاری، همچنان از هدف صادراتی خود عقب است. مدیرعامل فولاد آلیاژی ایران البته امیدوار است پروژه یزد یک از ابتدای سال 98 با ظرفیت 700 هزار تنی به بهره‌برداری برسد.

طراحی فولادی‌های جدید

ماین نیوز: مدیرعامل شرکت فولاد آلیاژی ایران با بیان اینکه این شرکت در سال‌های گذشته 50 درصد فولاد آلیاژی تولید می‌کرده اما امسال به 100 درصد تولید فولاد آلیاژی رسیده است، می‌گوید: طراحی فولادهای جدید در دستورکار قرار گرفته و با دانشگاه‌ها در این زمینه ارتباط برقرار کرده‌ایم.

تولید و صادرات

به گفته محمد ابراهیم قدیریان برنامه تولیدی به صورتی است که فولاد آلیاژی ایران باید تا پایان سال به میزان 400 هزار تن تولید بیلت داشته باشد؛ از این میزان تولید 90 درصد آلیاژی و 10 درصد آن مهندسی است. وی با اشاره به اینکه در سال جاری 37 هزار تن محصول از هدف صادراتی 50 هزار تنی صادر شده است، تاکید می‌کند: به دلیل شرایط آب‌و‌هوایی و مسائل مربوط به حمل‌و نقل کمی از این برنامه عقب افتاده‌ایم اما امیدواریم تا پایان سال به صادرات 45 هزار تن دست پیدا کنیم. برنامه صادراتی فولاد آلیاژی ایران برای سال آینده، 100 هزار تن محصول براورد شده است.

پروژه یزد یک

قدیریان درباره پروژه «یزد یک» می‌گوید: عملیات اجرایی در این پروژه آغاز شده است. البته در این پروژه مشکلاتی برای تامین منابع وجود دارد زیرا سطح عمقی قیمت‌ها پایین بوده و این موضوع میزان سود را کاهش می‌دهد، در نتیجه این مساله قدرت سرمایه‌گذاری را از سرمایه‌گذار می‌گیرد. این در حالی است که براساس گفته این مقام مسئول با توجه به نرخ برگشت سودی که برای فولاد وجود دارد، دریافت تسهیلات موضوعی مردود خواهد بود. پیش‌بینی شده این پروژه ابتدای سال 98 با ظرفیت 700 هزار تن به بهره‌برداری برسد.