آخرین وضعیت بازار سرمایه

در پنجمین ضميمه تحليلي مشترک «دنياي اقتصاد» و «تجارت‌فردا»، با بررسی وضعیت بازارسرمایه به مهم‌ترین پرسش‌های فعالان این بازار پاسخ داده و چشم‌انداز سرمایه‌گذاری در بازارهای این حوزه ترسیم شده است. در این ویژه‌نامه فراز و فرود شاخص‌های مهم، میزان بازدهی بازارها و وضعیت ریسک فعلی بازار سهام مورد توجه قرار گرفته و در نهایت اینکه تصویری از چشم‌انداز بازار سهام ترسیم شده است.

انباشت مشکلات در بازار سرمایه ایران، نگرانی‌های زیادی را برای سیاست‌گذاران و آحاد اقتصادی ایجاد کرده ‌است. در حال ‌حاضر بازار سرمایه به دلیل تحمیل فشارهای سیستماتیک و غیر سیستماتیک از پویایی و نشاط برخوردار نیست. به گفته حسین عبده‌تبریزی؛ عضو شورای عالی بورس بازار امسال با مشکل خاص دیگری هم روبه‌رو بوده و آن هم معضل نهادهای مالی است. نهادهای مالی باعث شده‌اند نرخ بازده بورس به آن حداقلی که باید، نرسد. به خاطر اینکه به یکباره ارقام سود بانک‌ها به صفر نزدیک شده و عمده بانک‌ها زیان شناسایی کردند. البته این زیان‌ها، به عملکرد سال 1395 مربوط نیست؛ بلکه بانک‌ها از سال‌های گذشته گرفتاری‌هایی داشته‌اند، به‌ویژه در دولت‌های نهم و دهم. آن گرفتاری‌ها حالا بسیار عمیق شده و در دولت یازدهم هم متاسفانه ادامه پیدا کرده است.

وی تاکید می‌کند: بانک مرکزی از یک منظر به‌درستی می‌خواهد سود کاذب و موهومی در بانک‌ها توزیع نشود و از طرف دیگر، کل این سود و زیان را روی سهامداران متمرکز کرده است. از دید ناظر بیرونی، بانک مرکزی از این قاعده ساده استفاده می‌کند که چون تعداد سپرده‌گذاران بیش از تعداد سهامداران است، می‌توان بخش عمده‌ای از فشار را روی سهامداران پیاده کرد تا زیان، آثار اجتماعی کمتری داشته باشد. چنین است که زیان بانک‌ها هم وضعیت بازار سرمایه را بدتر کرده است.»

آخرین وضعیت بازار سرمایه

Submitted by admin on