طرح‌های پتروشیمی آماده افتتاح کدامند؟

12:21 - 1400/01/25
واحدهای مختلفی از پتروشیمی امسال تکمیل می‌شوند؛ به طوریکه «واحد اتیلن گلایکول مروارید»، «فاز ٣ پردیس» و «متانول کاوه» آماده بهره‌برداری و «اتیلن فاز ٢ کاویان» در پارس جنوبی، «پلی‎اتیلن لرستان»، «پلی‌اتیلن مهاباد» و «پلی‌اتیلن سنندج» نیز آماده افتتاح هستند.

 70 درصد سرمایه‌گذاری‌ها با وام ارزان

شبکه دو سیما: بیژن زنگنه شامگاه سه‌شنبه (٢٦ بهمن‌ماه) در برنامه زنده «گفتگوی ویژه خبری» با اشاره به اینکه خوراک همه مجتمع‌های پتروشیمی گاز طبیعی نیست، گفت: برشی از گاز طبیعی به نام اتان جدا شده که یک هیدروکربور ٢  کربنه است که تبدیل به اتیلن می‌شود و این اتیلن می‌تواند در مراحل بعدی به پلی اتیلن و به دنبال آن از پلی اتیلن نیز محصولات دیگر تولید کرد.

زنگنه حجم سرمایه‎گذاری مورد نیاز برای افزایش ظرفیت تولید محصول‌های پتروشیمی را حدود ٤٥ تا ٥٠ میلیارد دلار عنوان کرد که بخشی از آن در حال اجراست و گفت: حدود ٣٠ درصد از این سرمایه به طور معمول از منابع داخلی و حدود ٧٠ درصد به صورت وام ارزان تامین می‎شود. به گفته وی برای بخشی از این سرمایه‌گذاری تاکنون از صندوق توسعه ملی و از فاینانس‌هایی از چین، ژاپن و اروپا استفاده شده است.

الزام اصلاح پالایشی‌ها

وزیر نفت با اشاره به برنامه‌های این وزارتخانه برای پالایشگاه‌ها و جلوگیری از خام فروشی گفت: با اقدام‌های وزارت نفت مصرف فرآورده‌های مایع از سال آینده محدود به نفت‌گاز، بنزین و سوخت هوایی خواهد شد و مصرف نفت کوره، نفت سفید، گاز مایع و گازوئیل حرارتی به صفر نزدیک خواهد شد. وی سرمایه گذاری جدید را برای اصلاح، بازسازی و بهبود تولیدات پالایشگاه‌های کشور الزامی دانست.

طرح‌های آماده افتتاح

زنگنه در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به واحد یک میلیون و ١٠٠ هزار تنی تولید اتان به اتیلن «فاز ٢ کاویان» در پارس جنوبی که آماده افتتاح است، اظهار کرد: «پلی‎اتیلن لرستان» با ظرفیت ٣٣٠ هزار تن و «پلی‌اتیلن مهاباد» با ظرفیت ٣٣٠ هزار تن امسال به بهره برداری می‌رسد و «پلی‌اتیلن سنندج» با ظرفیت ٣٣٠ هزار تن آماده افتتاح است. به گفته وی «واحد اتیلن گلایکول مروارید»، «فاز ٣ پردیس» و «متانول کاوه» نیز آماده بهره‌برداری هستند که مجموع محصول‌های این واحدها ٩ میلیون تن به ارزش حدود ٦ میلیارد دلار است. به گفته وی واحدهای مختلف پتروشیمی دیگری نیز در حال اجرا هستند که تا پایان سال آینده و یا سال ٩٧ تکمیل خواهند شد.