خرید و فروش‌های معنادار سهامداران درصدی

12:19 - 1400/01/25
افزایش قابل توجه جابجایی سهام میان سهامداران عمده شرکت‌ها می‌تواند حاوی دو پیام باشد. نخست تاکید دوباره بر نیاز این شرکت‌ها به نقدینگی و در نتیجه فروش در زمان نیاز. مورد دوم اما مربوط می‌شود به تمایل این شرکتها برای خانه‌تکانی و چیدمان جدید پورتفوها با نزدیک شدن به پایان سال است.

در شرکت سایپا شاهد جابجایی بلوک 256 میلیون سهمی میان چهار سهامدار عمده بودیم. به طوری که شرکت سرمایه‌گذاری صباتامین 256 میلیون سهم را از سه سهامدار دیگر خریداری کرد. به این ترتیب، شرکت سرمایه‌گذاری گروه رنا بیش از 146 میلیون سهم، شرکت پیشگامان بازرگانی ستاره تابان حدود 56 میلیون سهم و شرکت تجارت الکترونیک خودروتابان قریب به 54 میلیون سهم «خساپا» را به صباتامین واگذار کردند. در حالی که معاملات بازار «خساپا» در قیمت‌های بالای 124 تومان انجام می‌شد، جابجایی این بلوک در قیمت حدود 116 تومان صورت گرفت.

بلوک دیگر در نماد «جم» جابجا شد. جایی که «تاپیکو» 33 میلیون و گنجینه آرمان شهر 96 میلیون سهم عرضه کردند و شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کشوری 128 میلیون از این سهم را خریداری کرد. در حالی که هر سهم پتروشیمی جم در قیمت کمتر از 950 تومان معامله می‌شد، این جابجایی بلوک در نرخ 988 تومان انجام شد. «تاپیکو» که در برنامه خود فروش جم را اعلام کرده و حتی مبلغ آن را در سرفصل سود حاصل از فروش سرمایه‌گذاری‌ها شناسایی کرده بود. اما فروش گنجینه آرمان تا حدودی عجیب و البته می‌تواند نشانه‌ای از خانه‌تکانی در پورتفوی سرمایه‌گذاران بازار باشد.

پتروشیمی مارون دیگر سهمی بود که جابجایی بلوک 40 میلیون سهمی را میان گروه مدیریت ارزش سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کشوری (فروشنده) و «تاپیکو» (خریدار) شاهد بود.

شرکت ریل پرداز سیر از 17 بهمن با اقبال سهامداران خود مواجه است. در معاملات دیروز اما شاهد جابجایی سهام سهامداران عمده بود. به طوری که یک شخص حقیقی که اکنون 134 میلیون سهم «حریل» را دارد بیش از 14 میلیون سهم خود را در معاملات دیروز عرضه کرد. در سمت دیگر، شرکت سرمایه‌گذاری آتیه‌اندیشان مس 7 میلیون سهم این شرکت را به پورتفوی خود اضافه کرد.

در «فخاس» موسسه صندوق حمایت و بازنشستگی از کارکنان فولاد 79 میلیون سهم را به صورت بلوکی  و با قیمت 482 تومان به فروش رساند.

«کگل» اما که به دنبال رشد قیمت‌های جهانی روز مثبتی را تجربه می‌کرد، شاهد ادامه خرید سهام خود توسط صندوق گنجینه آرمان شهر بود. این صندوق از پایان دی ماه بیش از 33 میلیون سهم شرکت معدنی و صنعتی گل گهر را خریداری کرده است.

ملی سرب و روی ایران در بخش سهامداران درصدی شاهد خرید و فروش‌های متعددی داشت. به این ترتیب قریب به 1/6 میلیون سهم شرکت توسط نیروترانسفو صبا عرضه شد و در سمت مقابل سرمایه‌گذاری ارس صبا 250 هزار سهم، خدماتی مهندسی صنعت برق ارس صبا 650 هزار تومان، کارخانجات تولیدی نیروترانسفو (800 هزار سهم) و یک شخص حقیقی 400 هزار سهم «فسرب» را خریداری کردند.

«رکیش» که طی هفته‌های گذشته حول 395 تا 400 تومان نوسانات محدودی را تجربه می‌کند به صورت نامحسوسی شاهد خرید سهام توسط برخی سهامداران درصدی است. به عنوان مثال، سرمایه‌گذاری ایرانیان طی دو هفته اخیر بیش از 2 میلیون سهم این شرکت را به پورتفوی خود اضافه کرده است.

شرکت «خوساز» نیز که دیروز با ریزش حدود 24 درصدی قیمت بازگشایی شد و تا صف فروش نیز پیش رفت، شاهد خرید یک میلیون سهم توسط شرکت سرمایه‌گذاری سمند بود.

در نماد «فلوله» نیز خرید و فروش‌هایی انجام شد که طی آن توسعه و تامین شریف بیش از 3/5 میلیون سهم این شرکت را عرضه کرد و در مقابل سرمایه‌گذاری ملی ایران یک میلیون سهم خریدار بود.

دیروز همچنین، در نماد «شیران» بیش از یک میلیون سهم توسط شرکت بازرگانی و خدمات بندری ایران و سرمایه‌گذاری صنعت و معدن خریداری شد که هر کدام تقریبا سهم مشابهی از این خرید داشتند. این نماد که در قیمت‌های منفی بازگشایی شده بود، پس از این خریدها وارد محدوده مثبت شد.

شرکت توسعه صنعتی ایران نیز دیروز شاهد فروش مجدد از سوی شرکت ترکویزپارتنرزلیمیتد بود. ترکویز پارتنرزلیمیتد از چهارشنبه هفته گذشته تا کنون حدود 7 میلیون سهم «وتوصا» را در بازار عرضه کرده است.

در نماد «وبیمه» شرکت سرمایه‌گذاری کارکنان گروه مپنا 10 میلیون سهم را در بازار عرضه کرد و در مقابل یک شخص حقیقی یک میلیون از این عرضه را خرید.

گروه دارویی برکت نیز همچنان شاهد بازخرید اوراق عرضه اولیه شده توسط مالک اصلی است. به این ترتیب، دیروز نیز گروه توسعه اقتصادی تدبیر 6 میلیون سهم «برکت» را در بازار خریداری کرد و به رشد قیمت این سهم کمک کرد.