سیگنال آخر هفته جهانی‌ها به بورس

12:15 - 1400/01/25
آمارهای مثبت از اقتصاد چین، وعده کاهش مالیاتی ترامپ و تعهد بالای اوپک به کاهش سطح تولیدات نفت، مهم‌ترین عوامل خیز قیمت جهانی کالاها در معاملات دیروز بودند. امری که بدون شک واکنش مثبت معامله‌گران سهام کشورمان در بازار امروز را در پی خواهد داشت.

آمار تجارت چین عامل اصلی رشد قیمت کالاها در روز گذشته بود. در حالی صادرات چین در ژانویه 7/9 درصد رشد داشت که واردات این کشور 16/7 درصد افزایش را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می‌داد. تجارت سنگ آهن چین 12 درصد در ماه ژانویه رشد کرد. واردات زغال‌سنگ نیز به بیشترین سطح خود در سه سال اخیر رسید. واردات نفت خام نیز با رشد 27 درصدی، رتبه سوم رکوردهای تاریخی واردات چین را به خود اختصاص داد. اما واردات مس روند کاهشی داشت که دلیل اصلی آن تعطیلات سال نو چین در ماه ژانویه و فوریه است.

از سوی دیگر، شین‌جیانگ (ناحیه‌ای بزرگ در چین که خودمختار است) سرمایه‌گذاری در دارایی‌های ثابت را 150 میلیون یوآن اعلام کرد که تقاضای بالایی را برای فولاد نشان می‌داد. این امر سبب شد تا نه تنها کالاهای آهنی رشد کنند، بلکه فلزات پایه نیز با این خبر رشد قیمت پیدا کنند. به این ترتیب، در بازار چین سنگ آهن در سقف مجاز نوسان روزانه معامله شد.

دو خبر ویژه برای مس

اعتصاب معدن‌کاران اسکوندیدای شیلی، بزرگترین تولیدکننده خصوصی مس دنیا، عامل دیگری برای رشد قیمت فلز سرخ بود.

همچنین، وعده ترامپ برای تغییر اساسی در نرخ مالیات طی دو، سه هفته آینده موجی از خوش‌بینی در بازارهای سهام جهانی با امید به بهبود وضعیت تولید ایجاد کرد. با توجه به سهم قابل توجه مس در صنایع مختلف، امیدواری به بهبود وضعیت بنگاه‌های اقتصادی زمینه‌ساز رشد قیمت این فلز نیز شد.  

سنت‌شکنی اوپک در بازار نفت

در بازار نفت علاوه بر آمار مثبت اقتصاد چین، آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد میزان تعهد اوپک به کاهش تولیدات توافق‌شده (توافق پایان نوامبر) بیش از 90 درصد که در کل تاریخ اوپک بی‌سابقه است. این امر سبب شد تا در بازار نفت رشد قیمت‌ها با شتاب بیشتری انجام شود.

بر این اساس تغییرات قیمت کالاها به شرح زیر در معاملات شب گذشته بود.

نفت برنت: رشد 1/8 درصدی و رسیدن قیمت به 55/6 دلار بر بشکه.

آلومینیم: افزایش 1/15 درصدی و رسیدن قیمت 1873 دلار به ازای هر تن.

روی: جهش 3/75 درصدی و رسیدن قیمت به 2935 دلار بر تن.

سرب: کانال شکنی با جهش 3/35 درصدی و رسیدن قیمت به 2405 دلار به ازای هر تن.

مس: افزایش خیره‌کننده 4/1 درصدی و رسیدن قیمت‌ها به 6 هزار و 87 دلار بر تن.