توافق هلندی‌ها با «شاراک»

12:15 - 1400/01/25
مدیرعامل شرکت پتروشیمی لاوان با تشریح آخرین وضعیت احداث پتروشیمی لاوان، از توافق با شرکت استامی کربن هلند به منظور تامین دانش فنی واحد اوره این طرح پتروشیمیایی کشور خبر داد.

انجمن صنفی کارفرمایان پتروشیمی: محمد تقی قاسمیان با اشاره به اینکه اگر فعالیت‌ها طبق برنامه پیش برود، پروژه شیمیایی لاوان باید تا سال 1398 تکمیل شود، گفت: هم اکنون پیشرفت ساخت این مجتمع پتروشیمی حدود 10 درصد است. پتروشیمی لاوان سالانه به 2/2 میلیون متر مکعب گاز طبیعی به عنوان خوراک و سوخت نیاز دارد که در فرآیند تولید 676 هزار و 500 تن آمونیاک به عنوان محصول میانی و یک میلیون و 72 هزار و 500 تن اوره به عنوان محصول نهایی تولید خواهد شد. به گفته مدیرعامل در دانش فنی آمونیاک برای نخستین بار از یک شرکت ایرانی استفاده شد؛ به این ترتیب که شرکت «هدکو» و «پژوهش فن‎آوری پتروشیمی» دانش فنی و مهندسی واحد آمونیاک و شرکت «استامی کربن» هلند دانش فنی و مهندسی پایه واحد اوره را انجام داده است. اجرای این پروژه در قالب قرارداد  EPCC به ارزش 387 میلیون یورو به کنسرسیوم همپاهدکو واگذار شده است که تاکنون پکیج مهندسی اصولی واحد اوره و واحد آمونیاک تکمیل شده و در بخش مهندسی تفصیلی آمونیاک  40 درصد پیشرفت داشته است.

قاسمیان از اخذ مجوز خوراک از معاونت برنامه ریزی وزارت نفت خبر داد و گفت: لازم است تمدید قرارداد مجوز خوراک صورت گیرد و طبق قرارداد موجود با شرکت پتروشیمی دماوند، ماهانه 50 میلیون تومان به عنوان آبونمان پرداخت می‌کنیم. سهامداران اصلی شرکت شیمیایی لاوان، 55 درصد سهام «انرژی سپهر»، 25 درصد مربوط به «پتروشیمی شازند (اراک)» و 20 درصد مربوط به «پترو فرهنگ» است.

جزئیات تازه‌ترین پروژه شیمیایی لاوان را اینجا بخوانید.