واردات دانه روغنی به جای روغن

12:14 - 1400/01/25
پس از سخنرانی معاون اول رئیس‌جمهور مبنی بر اینکه به جای واردات روغن خام باید دانه روغنی وارد کنیم تا ظرفیت‌های خالی کارخانه‌ها پر شود، مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت کشاورزی اعلام کرد گرچه ظرفیت‌ کارخانه‌های روغن‌کشی و روغن نباتی بسیار بیشتر از نیاز داخلی کشور است اما سیاستگذاری به گونه‌ای است که دانه روغنی به جای روغن خام به کشور وارد شود.

ایسنا: چند روز پیش کارخانه روغنی‌کشی نوید خلیج فارس افتتاح شد و در مراسم بهره‌برداری آن اسحاق جهانگیری؛ معاون اول رئیس جمهور تاکید کرد با توجه به کافی نبودن تولید دانه‌های روغنی در کشور که کفاف تامین کنجاله و روغن مورد نیاز را نمی‌کند باید به جای واردات کنجاله و روغن خام، دانه‌های روغنی وارد کرد. مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی در این باره می‌گوید: تولید داخلی در راستای افزایش ضریب خودکفایی در تولید دانه‌های، سیاست‌ اصلی وزارت جهاد کشاورزی است و در کنار آن بر واردات دانه‌های روغنی به جای روغن خام تاکید خواهد کرد. این در حالی است که پیش‌تر دولت اعلام کرده بود: به دنبال بررسی کاهش تعرفه واردات روغن است.

به گفته علیرضا مهاجر با افتتاح این کارخانه در خلیج فارس، ظرفیت تولید دانه‌های روغنی در کشور به بیش از پنج میلیون تن رسید و در آینده نیز بیشتر خواهد شد. در حالی که نیاز داخلی کشور نهایتا حدود سه میلیون تن است و از سوی دیگر نیز ظرفیت تولید روغن نباتی و صنایع آن بیش از ۳.۵ میلیون تن است در حالی که کشور به حدود ۱.۴ میلیون تن روغن نباتی نیاز دارد که این نشان می‌دهد این ظرفیت‌های مازاد جایی برای بازار داخلی ندارد مگر آنکه سیاستگذاری‌ها به سمتی حرکت کند تا روغن مازاد تولید شده، صادر شود.