سهم شوینده‌ها و آرایشی‌ها در بازار ایران

12:14 - 1400/01/25
«شبکه توزیع سنتی» و «عدم توجه به بازار جهانی» در حال نقاط ضعف صنایع شوینده و بهداشتی عنوان می‌شود که ارزش بازار این محصول‌ها در ایران 20 هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود.

اتاق بازرگانی تهران: محمد نیلفروشان، نایب‌رییس انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی با اشاره به اینکه ارزش بازار این محصول‌های شوینده و آرایشی در ایران، حدود 20 هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود، گفت: سهم محصول‌های شوینده و سهم محصولات آرایشی در این بازار هر کدام 10 هزار میلیارد تومان است. ضمن آنکه 100 درصد بازار شوینده‌ها، به تولیدکنندگان داخلی اختصاص دارد؛ اما در بخش آرایشی، 80 درصد سهم خارجی‌هاست و تنها20 درصد این بازار در اختیار تولیدکنندگان داخلی قرار گرفته است.

 نیلفروشان چالش‌های عمومی اقتصاد نظیر «رکود»، «کمبود نقدینگی» و «بهره بالای بانکی» را نیز بر این صنعت اثرگذار دانست و گفت: قدمت، موجب افزایش قدرت صنعت شده و ویژگی مهم دیگر این صنعت آن است که سراسر خصوصی است.  وی یکی از نقاط ضعف این صنعت را «شبکه توزیع سنتی» آن برشمرد و عنوان کرد: شبکه توزیع فعلی با سایر اجزای صنعت همگام نیست. به گفته وی یکی دیگر از ضعف‌های این صنعت، آن است که تولیدکنندگان بیشتر به بازار داخلی می‌اندیشند و آن‌چنان که باید و شاید به بازار جهانی فکر نمی‌کنند.  نایب رییس انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی، به مشکلاتی که دامپینگ و قاچاق برای این صنعت و البته مردم ایجاد می‌کند، اشاره کرد و همچنین وجود ظرفیت خالی40 درصدی در این بخش را فرصتی برای سرمایه‌گذاری‌های مشترک توصیف کرد.