سقوط ملموس قیمت پروپان و بوتان

12:13 - 1400/01/25
بالاتر رفتن قیمت گاز طبیعی از نفتا، تقاضا برای این محصول را از سوی واحدهای پتروشیمی به شدت پایین آورده و این مجتمع‌ها را به سوی جایگزین کردن نفتا سوق داده است.

پلاتس: روند تضعیف قیمت گاز مایع به تبع افت قیمت نفت خام ادامه داشته و شاهد سقوط ملموس قیمت بوتان و پروپان در آخرین معاملات نقدی روز گذشته بودیم.

ادامه روند قیمتی ضعیف نفت خام در کنار افت محسوس تقاضا برای گاز مایع قیمت‌ها را به شدت تحت تاثیر منفی خود قرار داده است. بالاتر رفتن قیمت گاز مایع از نفتا، تقاضا برای این محصول را از سوی واحدهای پتروشیمی به شدت پایین آورده و این مجتمع‌ها را به سوی جایگزین کردن نفتا سوق داده است. افزایش دما در شرق و شمال شرق آسیا نیز مزید بر علت شده تا قیمت‌ها در سراشیبی سقوط قرار گیرند. در خاورمیانه نیز کماکان شاهد کمبود محموله‌های نقدی تحت تاثیر کاهش تولید نفت خام در این منطقه هستیم اما تقاضای ضعیف از رشد قیمت به علت محدودیت عرضه جلوگیری کرده است.

بر طبق این گزارش قیمت محموله‌ها پروپان تحت قرارداد فوب خلیج فارس با افتی 24 دلاری به 490 دلار در هر تن رسید. محموله‌های بوتان با 17 دلار کاهش در سطح 590 دلار در هر تن معامله شد. در قراردادهای سی‌اف‌آر ژاپن نیز شاهد افت قیمت 32 دلاری محموله‌های نیمه اول ماه مارس پروپان و رسیدن قیمت به سطح 507 دلار بودیم. قیمت بوتان نیز در قرارداد مشابه با کاهشی 25 دلاری به 607 دلار رسید.