دماسنج بازار

تحرکات حقوقی‌ها در معاملات امروز

12:13 - 1400/01/25
با گذشت یک ساعت از شروع معاملات، خرید خالص 3 میلیارد تومانی حقوقی‌ها را می‌توان در معاملات رصد کرد.

در میانه‌های بازار

در حالی که به میانه‌های بازار نزدیک می‌شویم، خرید بیش از 2 میلیارد تومانی این سهام‌داران در «برکت» مشاهده می‌شود که در بین نمادهای بازار سهام، بیش‌ترین حجم خالص نقدینگی این سهام‌داران (با خریدی در مرز 10 میلیون سهم) را به خود اختصاص داده است (این سهام‌دارن نقض حمایتی را در سهم ایفا کرده و تمامی فشار فروش ایجاد شده به حقیقی‌ها برمی‌گردد). به دنبال این نماد سهام سایپا قرار دارد که این آیتم برای این نماد در مرز یک میلیارد تومانی رویت می‌شود. این حجم نقدینگی با خریدی در مرز 8 میلیون سهمی حقوقی‌ها در نماد مذکور قابل رصد است (فروشی از این ناحیه در این نماد دیده نمی‌شود و تمامی حجم عرضه‌ها به حقیقی‌ها اختصاص دارد).

عبور از بازه میانی معاملات

با نزدیک شدن به پایان معاملات روز جاری و در حوالی ساعت 11:30، میزان کل خرید خالص انجام شده از سوی این سهام‌دارن به مرز 9 میلیارد تومان نزدیک می‌شود.

در این مقطع زمانی، خرید خالص حقوقی‌ها در «برکت» بیشترین میزان را به خود اختصاص داده است (3 میلیارد تومان). موضوعی که با خرید بیش از 13 میلیون سهم اتفاق افتاده است. پس از این نماد تازه وارد، خودرویی‌ها قرار دارند. «خودرو» و «خساپا» به ترتیب با 18 و 16 میلیارد ریال در رتبه بعدی از این حیث قرار دارند. این میزان در این دو لیدر خودرویی به ترتیب با خرید تقریبی 6 و 13 میلیون سهم در نمادهای مذکور روی داده است.

در بازار فرابورس نیز «غگلپا» با جذب نقدینگی خالصی در مرز 230 میلیون تومانی از سوی این سهام‌داران رو به رو بوده است تا بیش‌ترین حمایت حقوقی‌ها را در این بازار به نام خود کند. این در حالیست که رشد 5 درصدی قیمت سهم بیش‌تر وام دار خرید بیش از 90 درصدی (تا لحظه نگارش این خبر) حقیقی‌ها است.

اتمام معاملات

با اتمام معاملات روز جاری، میزان خرید خالص این سهام‌داران نهایتا به مرز 13 میلیارد تومانی نزدیک شد (در کل بازار سهام) که معاملات فرابورس در این زمینه با تغییر مالکیت مثبت سهام‌داران حقیقی در مرز 1.2 میلیارد تومانی (از حقوقی به حقیقی) ظاهر شدند. با این توضیح خرید خالص حقوقی‌ها در نمادهای بورسی مجموعا در سطح 14 میلیارد تومانی دیده می‌شود.

در بین نمادهای بورسی سهام شرکت «برکت» با خرید خالص 3 میلیارد و 700 میلیون تومانی سهام‌داران پیشتاز بوده و پس از آن این موضوع (خرید خالص حقوقی‌ها) به نمادهای «خودرو»، «خساپا»، «شبندر» و «کگل» بازمی‌گردد که به ترتیب در سطح 2 میلیارد و 100 میلیون، 2 میلیارد، یک میلیارد و 450 میلیون و یک میلیارد و 400 میلیون تومان بوده است.

همچنین در نمادهای فرابورسی نیز «اپرداز»، «غگلپا» و «بمپنا» با جذب نقدینگی خالصی در محدوده به ترتیب 850، 200 و 180 میلیون تومانی، از این ناحیه، بیشترین خریدهای خالص حقوقی‌ها را از آن خود کردند.