عدم توازن رشد قیمت محصولات فولادی

12:10 - 1400/01/25
گرچه گروه تحقیق متال بولتن وضعیت بازار فولاد در سال جاری را بهتر از سال گذشته ارزیابی می‌کند، اما معتقد است برای فولادهای کربنی طویل (نظیر میلگرد) وضعیت به مراتب بهتر از فولادهای تخت نوردشده خواهد بود. زیرا فولادهای طویل رشد کمتری را در سال گذشته تجربه کردند و در نتیجه نقطه شروع آنها کمتر از فولادهای نوردی است. همچنین، چشم‌انداز تقاضا برای فولادهای ساختمانی مثل میلگرد و مقاطع سخت (تیرآهن، نبشی و...) این تفاوت را در رشد قیمت فولادها تشدید خواهد کرد.

برآوردهای آکسفورد اکونومیکس نشان می‌دهد رشد اقتصادی بخش مسکن بیش از سایر صنایع در 2017 خواهد بود. رشد 3/4 درصدی جهانی بخش مسکن رکوردی جدید از سال 2006 محسوب می‌شود. در این میان، آمریکا با رشد 5/8 درصدی (رکورد از سال 1996)، اروپا با رشد 1/6 درصدی (رکورد از سال 2007) و رشد مسکن سایر نقاط دنیا به جز چین رکوردهای جدیدی را تجربه خواهند کرد (متاسفانه رشد بخش مسکن چین کاهشی خواهد بود).

این بر خلاف سال گذشته است که رشد تولیدات صنعتی به ویژه در بخش خودرو، تقاضای فولادهای نوردی را افزایش بیشتری داده بود. به نظر نمی‌رسد در سال 2017 این بخش‌های صنعتی بتوانند مسیر صعودی پرشتاب سال گذشته را ادامه دهند. با این حال، سال گذشته محدودیت‌های تولید فولاد در چین به رشد قیمت این محصولات کمک کرد؛ بنابراین، موفقیت یا عدم موفقیت در طرح‌های محدودکننده جدیدی که برای سال 2017 از سوی دولت چین در نظر گرفته شده می‌تواند اثری جدی بر قیمت این محصولات داشته باشد.