دماسنج بازار

مسیر صعودی در کالاهای پایه

12:06 - 1400/01/25

با شروع معاملات روز جاری و با گذشت کمتر از نیم ساعت از آغاز معاملات، جهش قیمت را در شرکت‌های وابسته به کالاهای پایه (نظیر سرب، روی و مس) در بازار سرمایه مشاهده می‌کنیم. دلیل اصلی این رشد را می‌توان به افزایش تقاضا در بازارهای جهانی این کالاها نسبت داد. همچنین نزدیکی به کف تکنیکی در برخی نمادها نیز به بازوی کمکی دیگری برای صعود قیمت سهم مبدل شده است.

در گروه فلزات اساسی می‌توان به معاملات مثبت در سهام شرکت‌های صنعت روی زنگان (رشد نزدیک به 4 درصدی در لحظه نگارش خبر)، ملی سرب و روی ایران (رشد بیش از 2 درصدی این نماد که روز گذشته با افت نزدیک به 2 درصدی به انتهای معاملات رسید) اشاره کرد. همچنین معاملات مشابهی در «فاسمین» و «فملی» نیز قابل رصد است.

در گروه استخراج کانه‌های فلزی نیز باید به رشد قیمت نمادهای «کبافق»، «کاما» و «کروی» اشاره کرد. «کروی» که در روز گذشته داد و ستدهای منفی را پشت‌سر گذاشته بود (افت مزدیک به 3 درصدی قیمت پایانی این نماد)، معاملات روز جاری را با رشد نزدیک به 5 درصدی آغاز کرده و به دنبال رسیدن به صف خرید است. همچنین در «کاما» نیز معاملات نسبتا مشابهی دیده می‌شود که این اتفاق به رشد بیش از 4.5 درصدی قیمت آن منجر شده است (در لحظه نگارش خبر). این رویداد را برای «کبافق» نیز می‌توان شناسایی کرد؛ گرچه نزدیکی قیمت این سهم به محدوده مقاومتی، مانع از صعود بیشتر سهم شده است.