دیده‌بان بورس چهار‌شنبه (13 بهمن)

12:06 - 1400/01/25
«دنیای بورس» با به کار گرفتن شیوه‌ای نوین در اطلاع‌رسانی، چکیده‌ای ارائه می‌کند که در آن علاوه بر مرور مهم‌ترین رویدادهای روز قبل (پنج پیش‌نگر اقتصاد ایران)، آنچه که فعالان اقتصادی نیاز به دیده‌بانی در روز جدید دارند (تقویم آتی‌نگر) را مورد بررسی قرار می‌دهد. به این ترتیب، سهامداران در کمترین زمان ممکن می‌توانند دیدی عمیق و متفاوت نسبت به رویدادهای آتی فضای اقتصادی-سیاسی پیدا کنند.
دیده‌بان بورس چهار‌شنبه (13 بهمن)

تقویم آتی‌نگر

آماده‌باش فروشندگان خودرو: گمانه‌زنی‌های بسیاری درباره میزان عرضه صندوق بازنشستگان کارکنان فولاد (سهامدار اصلی «خساپا») وجود دارد. بررسی‌ها نشان می‌دهد این صندوق تمایل به زیادی به فروش نماد سایپا و تامین نقدینگی دارد. اما فشار فروش در این نماد، به فعالیت صندوق کارکنان فولاد مختصر نمی‌شود.، بلکه تعداد زیادی از حقوقی‌ها در این نماد فروشنده‌اند. به هر حال، توجه به معاملات خودرویی‌ها در این روزها اهمیت ویژه‌ای دارد.

تقابل احتمالی بانک‌ها و کالایی‌ها: عدم بازگشایی بانک تجارت همچنان یکی از پرسش‌های پیش روی سهامداران است. جایی که بازگشایی نماد مزبور می‌تواند فشار منفی را بر قیمت سهام کلیه گروه‌های سهامی وارد کند. از سوی دیگر، جهش شب گذشته قیمت‌های جهانی کالاها می‌تواند این بزرگان بورسی را با اقبال مواجه کرده و با اثر منفی احتمالی گروه بانکی مقابله کند.

سوخت نوع دوم ترامپ در بازار کالایی: ترامپ که به دنبال انتخاب شدن به عنوان رئیس جمهور آمریکا و احتمال اجرای سیاست‌های محرک تقاضا موجب رشد قیمت جهانی کالاهای پایه در ماه‌های گذشته شده بود، اکنون از کانال دیگری بر قیمت‌ها اثرگذار بوده است. تاکید وی بر بالا بودن ارزش دلار آمریکا سبب افت شاخص دلار شده و در نتیجه قیمت کالاها به ویژه فلزات رشد قابل توجهی را تجربه کرده‌اند.

چشم انتظار به فدرال رزرو: امروز آمارهای مهمی از شاخص خرید مدیران کارخانه‌ای (PMI که نشانه‌ای از وضعیت صنعت کشورهاست) در مناطق مختلف جهان ارائه می‌شود. در این میان، روز دوم نشست فدرال رزرو با ارائه بیانیه این بانک و تصمیم بر سر نرخ بهره دلار به پایان می‌رسد. هرچند احتمال افزایش نرخ بهره بسیار اندک است، اما متن بیانیه می‌تواند دید خوبی از آینده وضعیت دلار بدهد که روی قیمت کالاها اثرگذار خواهد بود.

پنج پیش‌نگر اقتصاد ایران

1. بازاری مجزا در یک سهم

گرچه عمده گروه‌ها در بازار سهام وضعیتی مشابه هفته‌های گذشته را سپری می‌کردند که خودرویی‌ها بار دیگر کانون توجه بازار شدند. اختصاص یک چهارم معاملات دیروز به این گروه، تاییدی بر این ادعاست. در این میان، بیشترین توجه‌ها به نماد «خساپا» بود که با داد و ستد حدود 50 میلیارد تومان مشابه بازاری جداگانه معاملات خود را به پایان رساند. صف‌های خرید بی‌پایان در این نماد در شرایطی رقم خورد که فشار قابل توجه عرضه‌ها موجب فروکش هیجانات در نمادهای خودرویی شد. به نظر می‌رسد تجربه زمستان سال گذشته، عقلانیت بازار سهام را در مورد موج‌سواری سهامداران خودرویی افزایش داده و خودرویی‌ها توان جهش‌های بدون پشتوانه را ندارند.

2. دو سناریو از بازگشایی نماد بانک تجارت

«وتجارت» که به زودی بازگشایی خواهد شد، دو روند را می‌تواند برای این سهم در نظر گرفت. سناریوی منطقی، تکرار وضعیت بازگشایی بانک ملت و ریزش قیمت‌ها در روز ابتدایی معاملات است. اما در سناریوی دوم امکان دارد با توجه به نزدیک بودن قیمت این سهم به قیمت اسمی (100 تومان) حمایت جدی سهامداران حقوقی برای جلوگیری از ریزش بیشتر را شاهد باشیم. امری که می‌تواند در ادامه با افزایش عرضه‌ها موجب تغییر مسیر سهام بانک ملت شود. فارغ از این مورد، اثرگذاری احتمالا منفی بازگشایی این نماد بر سایر گروه‌های سهام است.

3. حلقه مفقوده افزایش نرخ سیمانی‌ها

این دومین بار است که در سال جاری برای افزایش نرخ فروش محصولات سیمانی توافق می‌شود. این اقدام که نوعی مُسکن‌درمانی است نمی‌تواند اثر بلندمدتی بر وضعیت سودآوری این گروه داشته باشد. بررسی‌های «دنیای بورس» از روند تاریخی تولید و صادرات این صنعت نشان می‌دهد کاهش شدید تقاضای داخلی و عرضه صادراتی معضل اصلی این گروه است. مساله‌ای که با افزایش نرخ‌ها تشدید نیز می‌شود؛ بنابراین، مشکل فروش که هرچند امیدهایی نسبت به آن وجود دارد، ممکن است در ادامه منجر به عدم تعهد به نرخ‌های توافق‌شده شود.

4. افزایش سرمایه «ذوب» با ارزیابی زمین‌ها

شرکت ذوب آهن اصفهان در مجمع خود افزایش سرمایه 322 درصدی را به ثبت رساند. پیش‌تر قرار بود تجدید ارزیابی دارایی‌های «ذوب» از محل تجهیزات صورت پذیرد که با آن مخالفت شد و سرانجام تجدید ارزیابی بر اساس زمین‌های شرکت زمینه‌ساز این روند شد. مدیر عامل این شرکت از برنامه فروش بخشی از زمین‌های دیگر خبر داد که می‌تواند زمینه‌ساز افزایش سرمایه جدیدی برای این شرکت شود.

5. پتانسیل‌های تعدیل مثبت در «کطبس»

شرکت زغال‌سنگ نگین طبس طی اصلاحیه‌ای پیش‌بینی سود خود برای سال 95 را 5 درصد تعدیل منفی داده است. این در حالی است که شرکت باید 35 درصد از فروش خود را در سه ماه پایانی انجام دهد. با وجود دشوار بودن این مسیر، بررسی موجودی آماده فروش شرکت نشان می‌دهد که در صورت حفظ روند تولیدات فعلی و فروش این موجودی‌ها، این شرکت می‌تواند سود خود را محقق و حتی تعدیل مثبت دهد.

چند مطلب خواندنی در «دنیای بورس»

احتمال افزایش تقاضا برای سنگ آهن

مقاومت «فلوله» برای دستیابی به پیش‌بینی سود

چرا تعدیل مثبت «غگلستا» غیرمعمول بود؟

تکذیب شایعه «وتوکا»

ابلاغ مصوبه شورای رقابت به پتروشیمی‌ها

زمان افتتاح پایانه صادراتی ایرانول