عدم تایید توقف تسهیلات بانکی

12:05 - 1400/01/25
در حالی که پیگیری‌های به عمل آمده و گزارش‌های میدانی نشان می‌دهد پرداخت تسهیلات در بانک‌های «ملت»، «تجارت»، «رفاه»، «صادرات»، «سپه» و «کشاورزی» متوقف شده و این بانک‌ها فقط تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج پرداخت می‌کنند، رئیس کل بانک مرکزی در اظهاراتی تاکید کرد: توقف تسهیلات بانک‌های دولتی را قبول ندارد.

فارس: ولی اله سیف؛ رئیس کل بانک مرکزی در خصوص توقف پرداخت تسهیلات در بانک‌های ملت، تجارت، رفاه، صادرات، سپه و کشاورزی گفت: یکی از اساسی‌ترین وظایفی که مدیریت بانک‌ها برعهده دارند توجه به تعادل منابع و مصارف است و نمی‌توانیم بگوییم بانکی بدون توجه به اینکه منابعش چه مقداری به او اجازه می‌دهد نامحدود تسهیلات دهد. اینکه گفتید همه بانک‌ها این کار را کرده باشند بنده قبول ندارم.

به گفته وی ممکن است بانکی به دلیل اینکه مشاهده می‌کند تسهیلاتش خیلی بالا رفته و از سوی دیگر نزد بانک‌های دیگر بدهکار شده‌اند و منابعشان محدودیت پیدا کرده مقداری ترمز کنند و یا فعالیت خود را در این زمینه کند کنند اما هنگامی که دوباره سپرده‌هایشان افزایش یابد نسبت به روند قبلی ادامه می‌دهند چون وقتی سپرده جمع‌آوری می‌شود برای بانک هزینه دارد اگر این‌ها را تسهیلات ندهد زیان خواهد کرد بنابراین متناسب با سپرده‌هایی که جمع‌آوری می‌کنند تسهیلات هم می‌دهند.