نشانه‌های مثبت دورنمای سیمان

12:03 - 1400/01/25
در حال نشانه‌های مثبتی از دورنمای سیمان دیده می‌شود که براساس مصوبه هیات دولت، وزارت راه و شهرسازی دو میلیون تن سیمان را از کارخانه‌‌ها خریداری می‌کند. این در حالی است که علاوه بر طرح صادرات سیمان به سوریه، موضوع لغو صادرات سیمان به عراق نیز اهرم فشار قوی دیگری برای خروج صنعت سیمان از وضعیت فعلی است. البته نیاز جاده‌های بتنی به سیمان می‌تواند بازار راکد خرید و فروش سیمان را از بین ببرد.

تسنیم: عبدالرضا شیخان؛ دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان در خصوص مصوبه هیات دولت که براساس آن وزارت راه و شهرسازی برای حمایت از صنعت سیمان دو میلیون تن سیمان از کارخانه‌‌ها خریداری می‌کند، اظهار می‌کند: از مرداد ماه امسال پیگیر اجرایی شدن این موضوع بودیم که به تصویب هیات دولت رسید. به گفته وی تامین مالی این طرح به صورت «ال.سی» (اعتبار اسنادی) داخلی توسط بانک مسکن انجام می‌شود.

فعالان سیمانی بر این باورند با خرید این میزان سیمان از کارخانه‌ها تا حدودی رونق به این صنعت بر می‌گردد، این در حالی است که انجمن اعلام کرده، بعد از این موضوع پیگیر جاده‌های بتنی است زیرا این طرح هم نیازمند سیمان بوده و می‌تواند بازار راکد خرید و فروش سیمان را از بین ببرد. نشانه‌های رونق با توجه به مولفه‌های موجود در حالی خودنمایی می‌کند که به گفته شیخان اخیرا تقاضایی از طرف سوریه برای خرید سیمان ایران مطرح شده که به نظر می‌رسد تحرک خوبی در بازار صادراتی سیمان شکل گیرد، این در حالی است که لغو ممنوعیت صادرات سیمان ایران به عراق به صورت جدی در حال پیگیری است.