نگاهی به رویدادهای بازار پلی‌اتیلن سنگین

12:02 - 1400/01/25

پلاتس: بازار پلی اتیلن سنگین هفته نسبتا آرامی را پشت سر گذاشت و شاهد ثبات قیمت این محصو در بسیاری از مناطق بودیم اما افت تقاضا به علت نزدیکی به تعطیلات سال نو در چین، قیمت را در قراردادهای شرق دور آسیا کمی پایین آورد.

حجم معاملات در بازار پلی اتیلن سنگین در طول هفته پایین بود و همین امر نیز نوسان قیمت چندانی را در بازار این محصول رقم نزد. در عین حال خبر رسیدکه مشکل پیش آمده در سایت تولید پلی اتیلن سنگین پتروشیمی ربیق عربستان رفع شده و این سایت تولیدی با ظرفیت 600 هزار تن در سال به چرخه تولید بازگشته است. سایت مذکور در هفته گذشته به علت بروز نقص فنی به مدت دو روز از مدار تولید خارج شد. در این میان خبر می‌رسد که شرکت پتروچاینا نیز قرار است سایت تولید پلی اتیلن سنگین خود ظرفیت تولید سالانه سیصد هزار تن در جیلین را در ماه آوریل به علت فرآیند تعمیر و نگهداری تعطیل کند. در عین حال رشد ارزش دلار در ماه‌های اخیر باعث شده تا صادرات پلی اتیلن سنگین به آسیا برای تولیدکنندگان این محصول در خاورمیانه از صادرات به مقاصد اروپایی با صرفه‌تر باشد. تحت تاثیر این امر شنیده می‌شود که تعدادی از محوله‌ها به جای اروپا به سوی کشورهای آسیایی گسیل شده‌اند.

در هفته منتهی به چهارشنبه گذشته قیمت هر تن پلی اتیلن سنگین تحت قرارداد سی اف آر شرق دور آسیا با افتی 10 دلاری به 1145 دلار رسید. قیمت در قراردادهای سی اف آر جنوب شرق آسیا نیز بدون تغییری ملموس در سطح 1185 دلار گزارش می‌شود.