صادرات سیمان ایران به عراق، به زودی

12:01 - 1400/01/25
در حالی که کاهش درآمدهای نفتی عراق‌، برقراری تعرفه‌های بالا برای واردات، علت اصلی کاهش و توقف صادرات سیمان از ایران به عراق عنوان شده، قائم‌مقام شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) و نایب رییس انجمن کارفرمایان صنعت سیمان کشور از توافق صورت گرفته در خصوص برقراری مجدد صادرات سیمان ایران به کشور عراق خبر داده است.

 براساس گزارشی که ماهنامه «سیمان و افزودنی‌ها» در تازه‌ترین شماره خود منتشر کرده، توافق سیمانی اخیر دو کشور در دیدار مرتضی لطفی با راجح الموسوی؛ سفیر عراق در ایران به نمایندگی از سوی دولت عراق به‌ منظور برقراری مجدد صادرات سیمان ایران به کشور عراق صورت گرفته است. براساس این توافق تمامی مشکلات صادرات سیمان ایران به کشور عراق برطرف خواهد شد. به گفته نایب رئیس شستا علاوه بر آزادسازی عرضه سیمان ایران به کشور عراق موارد دیگری نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفت؛ به طوریکه مقرر شد شرکت بازرگانی مشترک بین ایران و عراق تاسیس شود. همچنین در توافق اخیر، موافقت شده محدودیت ساعت کاری گمرک عراق برطرف شود تا کامیون‌های ایرانی در مرز معطل نشوند. به گفته مرتضی لطفی همچنین توافق شده است فضای بازارچه‌های مرزی در خاک کشور عراق توسعه یابد و امکان عرضه سیمان بهتر شود.

براساس دیگر توافق‌های صورت گرفته، مقرر شده است چرخه حمل‌ونقل میان ایران و عراق به‌صورت مستقیم برقرار شود و کامیون‌های ایرانی و عراقی امکان ارسال مستقیم سیمان را داشته باشند. از جمله دیگر توافق‌های صورت گرفته، الزام به تامین سیمان کشور عراق از ایران است. طرف عراقی متعهد خواهد شد سیمان و مواد اولیه این حوزه را از ایران تامین کند. تاسیس شرکت حمل و نقل مشترک‌، برطرف کردن مشکل افزایش تعرفه‌ها و هزینه‌های گمرگی‌، موضوع انتقال ارز و امور بانکی از دیگر موارد مورد بحث در این دیدار بوده است. پیش از این، عبدالرضا شیخان؛ دبیر انجمن صنفی صنعت سیمان نیز در خبری با اشاره به سواپ سیمان در خصوص برطرف شدن ممنوعیت صادرات سیمان، از ابراز تمایل طرف عراقی خبر داده بود.