یک هفته با تالار شیشه ای

استارت تخلیه نگرانی‌ از بورس

با به‌سر رسیدن انتظارها درخصوص بازگشایی نماد معاملاتی بزرگ‌ترین‌ بانک بورس، بالاخره فشار منفی این اتفاق در هفته جاری تخلیه شد. این روند احتمالا در هفته آینده با بازگشایی دیگر نمادهای متوقف بانکی و سایر شرکت‌های بزرگ ادامه می‌یابد تا همزمان با آزادشدن بخش مهمی از منابع بازار از یکی از تله‌های نقدشوندگی، سایه سنگین تعدیلات منفی سهام بانک‌ها از سر بورس کنار برود. با وجود این تحولات مثبت و ارتقای نقدشوندگی، به دلیل پاره‌ای از متغیرهای محیطی از جمله تداوم افزایش قابل‌توجه نرخ‌های سود در شبکه بانکی و اوراق بدهی، تغییر روند کلی بازار در ایام باقیمانده تا پایان سال‌جاری بعید به‌نظر می‌رسد.

پایان فصل خوب گزارش

با وجود آنکه گزارش‌های 9 ماهه شرکت‌ها در مجموع باعث افزایش پیش‌بینی سود شرکت‌ها نشد اما این دوره را می‌توان از برخی جهات، بهترین دوره گزارشگری به لحاظ سودآوری در دو سال اخیر دانست.

حرکت بازار پول و سرمایه

نزدیک شدن به ایام پایان سال در ترکیب با تلاش بانک مرکزی برای کنترل نرخ ارز موجب شده نقدینگی در دسترس در شبکه بانکی بیش از پیش کمیاب شود و همین مساله تاثیر خود را بر افزایش معنادار نرخ‌های سود سپرده پیشنهادی گذاشته است. در بخش تسهیلات نیز بر اساس برخی خبرها، تخصیص اعتبارات جدید و اعطای تسهیلات به علت مشکلات نقدینگی بانک‌ها متوقف شده است.

پایبندی اوپک به کام «شیل»

در حالی که نشست هماهنگی تولید‌کنندگان اوپک از کاهش موفقیت‌آمیز 5/ 1 میلیون بشکه‌ای نفت خبر می‌داد، در آن سوی دنیا، تولید‌کنندگان نفت نا‌متعارف موسوم به شیل، بی‌توجه به تعهدات تولید‌کنندگان سنتی، از فضای رشد قیمت بهره برده و به سرعت در حال بازگشت به مدار تولید هستند. بر این اساس، در ایالات‌متحده، در چهار ماه اخیر، 500 هزار بشکه بر تولید نفت افزوده شده تا فاصله این شرکت‌ها با اوج تولید قبل از سقوط نفتی 2014 به حدود نیم میلیون بشکه برسد.

متن کامل این گزارش را اینجا بخوانید.

Submitted by admin on