پیشتازی آلومینیوم در میان فلزات پایه

11:54 - 1400/01/25

 

با وجود رشد قیمت بیشتر فلزات پایه در معاملات روز جمعه، برخی از این محصولات همچون مس و روی نتوانستند روند صعودی قیمت را در طول هفته تجربه کنند. در این میان آلومینیوم به علت نگرانی های مطرح شده پیرامون کاهش عرضه توانست بهترین عملکرد قیمتی را به ثبت برساند.

طی این هفته نوسان‌گیری سرمایه‌گذاران پس از رشد قیمت ملموس در هفته گذشته بازار فلزات پایه را دستخوش نوسان کرد و افت قیمت برخی محصولات را در پی داشت. در عین حال تاکید مجدد مقامات بانک مرکزی ایالات متحده بر افزایش تدریجی نرخ بهره این کشور، در مقاطعی از هفته منجر به تقویت دلار و ایجاد فشار بر بازار فلزات پایه شد. در این میان سخنرانی نخست وزیر بریتانیا در روز سه شنبه و تاکید وی بر ایجاد سازو کارهای مناسب برای مراودات اقتصادی با اعضای اتحادیه اروپا در فرآیند خروج بریتانیا از این اتحادیه منجر به تقویت پوند در برابر دلار و افت ملموس شاخص دلار آمریکا شد که همین امر بخشی از فشارهای وارد شده بر فلزات را خنثی کرد. شروع به کار رسمی دولت جدید ایالات متحده در پایان هفته و سنگین‌تر شدن سایه بی‌ثباتی اقتصادی در راستای سیاست‌های رادیکال مطرح شده از سوی ترامپ نیز فشار ملموسی را بر دلار آمریکا وارد ساخت و همین امر نیز فلزات پایه را در پایان هفته در مسیر صعود قرار داد. گفتنی است که با افزایش نگرانی فعالان بازار پیرامون احتمال کاهش 30 درصدی تولید آلومینیوم در استان‌های هنان، شاندونگ و شانگسی چین به علت ملاحظات زیست محیطی و کاهش ظرفیت مازاد تولید باعث شد تا این محصول بهترین عملکرد هفتگی را به نام خود ثبت کند.

طی معاملات روز جمعه در بازار فلزات لندن مس در قراردادهای سه ماهه 0/15 درصد گران شد و به 5748 دلار در هر تن رسید و معاملات هفتگی را با 2/7 درصد افت قیمت به پایان برد. قیمت مس در قراردادهای نقدی به 5762 دلار رسیده است.

هر تن آلومینیوم تحت قرارداد سه ماهه با رشدی بیش از یک درصد به 1848 دلار رسید و بدین ترتیب افزایش قیمتی 1/9 درصدی را در طول هفته به ثبت رساند. گفتنی است آلومینیوم در معاملات نقدی لندن نیز در سطح 1846 دلار قرار گرفت.

همچنین هر تن روی تحت قرارداد سه ماهه با کاهشی مختصر به 2767 دلار رسید. قیمت این محصول در طول هفته 0/82 درصد کاهش یافته است. روی در بازار نقدی قیمت 2757 دلار را تجربه کرد.

همچنین سرب برای تحویل در سه ماه آینده با یک درصد افزایش به قیمت 2309 دلار هر تن رسید. قیمت این محصول در طول هفته رشد محتصری را تجربه کرده است. قیمت در معاملات نقدی به 2301 دلار رسیده است.