همگام با بازیگران

رفتار حقوقی‌ها از سه زاویه

11:51 - 1400/01/25

همانطور که اشاره شده بود نوعی دودستگی میان حقوقی‌های بازار وجود دارد، گروهی که با انگیزه‌های متفاوت اقدام به خرید می‌کنند و گروهی که با شناسایی سود یا نیاز به نقدینگی با هر رشد قیمتی اقدام به فروش می‌کنند.

روز گذشته نیز رصد معاملات حقوقی تاکیدی مجدد بر این ماجرا بود. بررسی «دنیای بورس» نشان می‌دهد سهامداران درصدی در 9 نماد مختلف فروش‌های سنگینی را داشتند. در نماد «حتوکا» که با صف خرید مواجه بود، روز گذشته 4/2 میلیون سهم از سوی سهامداران درصدی شامل شرکت سرمایه‌گذاری توکافولاد (2/7 میلیون سهم) و بانک سامان (1/5 میلیون سهم) عرضه شد.

در نماد «شیران» نیز دیروز، شرکت بازرگانی و خدمات بندری ایران بیش از 2 میلیون سهم به فروش رسانید. معاملات شاراک نیز نشان می‌دهد شرکت سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین 4/5 میلیون سهم را به فروش رسانده است.

«ثمسکن» دیگر نماد مثبت دیروز بود که سرمایه‌گذاری آتی‌نگر سپهر ایرانیان بیش از 5/6 میلیون سهم آن را به فروش رساند. در نماد «وکوثر» همچنین، فروش 5 میلیون سهمی گروه راهبرد مبین کوثر قابل توجه است.

«بترانس» نیز روز گذشته شاهد عرضه بیش از 2/8 میلیون سهم از سوی صندوق سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت کوثر یکم بود. در «شیراز» شرکت سرمایه‌گذاری مدبران اقتصاد بیش از 1/3 میلیون سهم عرضه کردند.

همچنین، عرضه یک میلیون سهمی بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی در نماد تازه‌وارد «غدیس» قابل توجه است. در نماد «فنوال» نیز که با صف خرید مواجه است، عرضه 21 میلیون سهم توسط سهامدار عمده این شرکت، یعنی شرکت بالمین کامرزآ.گ قابل توجه بود که روز دوشنبه نیز این سهامدار بیش از یک میلیون سهم به فروش رسانده بود.

حقوقی‌ها در لیدرهای خودرویی

تحرکات سهامداران درصدی در نمادهای لیدر خودرویی در معاملات این روزها قابل توجه است. در حالی که فشار فروش در این نمادها بالا است، سهامداران درصدی این گروه سعی دارند با حمایت‌های خود، قیمت سهام را مزبور را بالا نگه دارند.

در این میان، شرکت نگارنصرسهم با خرید 3 میلیون سهم، سرمایه‌گذاری ملی ایران و شرکت پلیمرهای مهندسی پیشرفته آرسام پلاست هر کدام با 500 هزار سهم خرید سعی دارند از قیمت سهام خودرو حمایت کنند. در نماد «خساپا» نیز خرید 8 میلیون سهم توسط شرکت سرمایه‌گذاری گروه صنعتی رنا قابل توجه است.

هرچند این حمایت‌ها می‌تواند محرکی برای رشد قیمت این نمادها باشد، اما باید در نظر داشت شرایط سهامداری در گروه خودرویی طی یک سال اخیر، تغییر کرده و تعدد بازیگران دیگر تعیین مسیر قیمت‌ها توسط چند سهامدار محدود را غیرعملی نشان می‌دهد.

ادامه خریدهای «گنجینه»

فارغ از موارد مزبور، حقوقی پرطرفدار این روزهای بازار، یعنی صندوق سرمایه‌گذاری گنجینه آرمان‌شهر همچنان به خریدهای قدرتمند خود ادامه می‌دهد. 1/1 میلیون سهم از «تیپیکو»، بیش از 5/6 میلیون سهم از «ومعادن»، بیش از 4/9 میلیون سهم از «شبندر» و 346 هزار سهم از «حتاید»، بیش از 160 هزار سهم از «هرمز» مهم‌ترین خریدهای روز گذشته این صندوق بودند. جایی که توانستند همچنان روند صعودی قیمت‌ها در سهام مزبور را حفظ کنند.