دماسنج بازار

بلوک‌های تکراری در بورس

11:51 - 1400/01/25

بلوک‌هایی که در دقایق پایانی بازار رقم خورد، صعود شاخص کل را رقم زد؛ موضوعی تکراری که در هفته‌های قبلی نیز شاهد آن بودیم.

نوسانات ساعت پایانی در «فارس»

فشار فروش در این سهم که از سوی سهام‌دارن حقوقی رقم خورده است، افت شاخص کل را رقم زده است. این اتفاق که در دو مقطع زمانی در معاملات روز جاری رخ داده است، منجر شده تا «فارس» به کاهنده‌ترین نماد بورسی بدل گردد. نخست در ساعت پایانی بازار و فروش بیش از 500 هزارتایی این سهام‌داران بوده که کاهش نزدیک به 80 واحدی را برای شاخص کل به همراه داشت. پس از این رویداد و در دقایق پایانی اتفاقات دیگری روی داد. در این مقطع ابتدا شاهد ادامه فروش حقوقی‌ها بودیم که فروشی در مرز یک میلیونی به تاثیر کاهشی بیش از 140 واحدی این غول بورسی بر شاخص منجر شده و افتی در مرز 3 درصدی را به دنبال داشت. اما پس از این اتفاقات حمایت حقوقی‌ها را در این نماد مشاهده کردیم که به خرید بیش از 3 میلیونی این سهام‌داران منتهی شد (بلوک 1.5 میلیونی در اخرین دقایق معاملات بازار). این موضوع به رشد قیمت سهم تا رنج مثبت بیش از 2 درصدی منجر شد. نهایتا این نماد با تاثیر منفی 60 واحدی بر شاخص، به کاهنده‌ترین نماد بورسی در بازار امروز تبدیل شد.

«اخابر» و «وغدیر» در جایگاه نخست تاثیرگذاری بر شاخص

اما در نماد «اخابر» که معاملات کاملا متعادلی را تا پایان بازار دنبال می‌کرد، بلوک بیش از 3 میلیونی سهام‌دران حقوقی به رشد بیش از 3 درصدی قیمت سهم منجر شد. اینموضوع به تاثیر مثبت نزدیک به 70 واحدی این نماد بر شاخص کل بورس منتهی شد تا با این رویداد «اخابر» تاثیرگذارترین نماد بورسی بازار امروز لقب گیرد. گفتنیست حمایت حقوقی‌ها در این نماد با خرید بیش از 5 میلیونی (94 درصد کل خرید) همراه بوده است. همچنین «وغدیر» نیز که در ساعت پایانی بازار با حمایت حقوقی‌های خود و خرید بیش از 2 میلیونی در این بازه تاثیری مثبت در مرز 30 واحدی را بر شاخص نهاده بود، در دقایق پایانی با بلوک 3 میلیونی این سهام‌داران وزن اثرگذاری خود بر شاخص را بالا برده و این تاثیر را به مرز 66 واحد رساند تا پس از «اخابر» در جایگاه دوم نمادهای موثر بر شاخص قرار گیرد. با این معاملات بلوکی که عمده حمایت‌های حقوقی‌ها در دقایق پایانی (و در سه نماد اشاره شده) اتفاق افتاد، رشدی در مرز 200 واحدی شاخص در انتهای بازار قابل رویت است.