یک گام تا اعتصاب در بزرگترین معدن مس جهان

11:47 - 1400/01/25

به دنبال عدم حصول نتیجه در مذاکرات حقوق میان اتحادیه‌های کارگری معدن مس اسکوندیدا و شرکت بی‌اچ پی، احتمال شروع اعتصاب کارگری دراین معدن بیش از پیش قوت گرفت.

بر اساس بیانیه اتحادیه کارگری شماره یک معدن اسکوندیدا در شیلی، دومین دور از مذاکرات میان اتحادیه‌های کارگری با شرکت بی‌اچ پی بیلیتون با رد درخواست اتحادیه‌ها از سوی این شرکت به شکست انجامید. اتحادیه‌های کارگری درخواست افزایش هفت درصدی حقوق در سال جاری را مطرح کرده و در عین حال درخواست دریافت 25 میلیون پزو را نیز در قالب پاداش پایان مناقشه دارند که این درخواست مورد قبول بی‌اچ پی قرار نگرفته است. بر این اساس شرکت مذکور اعلام کرده بر طبق مطالعات صورت گرفته، حقوق پرداختی به کارگران در حال حاضر نیز بیش از اندازه لازم است و امکان افزایش دستمزد وجود ندارد.

این در حالی است که اتحادیه کارگری این معدن به شرکت بی‌اچ پی تنها تا 23 ژانویه فرصت داده‌اند تا در مورد حقوق و پاداش با آنها به توافق برسد و در صورت عدم توافق، رای به اعتصاب در این معدن خواهند داد. شروع اعتصاب در این معدن می تواند منجر به بالا رفتن بیش از پیش قیمت مس در بازار فلزات لندن شود.

گفتنی است مالکیت 57/5 درصد از معدن اسکوندیدا که به عنوان بزرگترین معدن روباز مس جهان با ظرفیت تولید سالانه یک میلیون تن مس در اختیار شرکت بی‌اچ پی بیلیتون است.