بدترین عملکرد بازار نفت از ماه نوامبر

11:46 - 1400/01/25

با ادامه روند کاهش قیمت نفت خام در معاملات روز جمعه، افت هفتگی قیمت به سه درصد رسید و بدین ترتیب بدترین عملکرد هفتگی قیمت این محصول از ماه نوامبر تاکنون رقم خورد.

از اوسط این هفته شاهد تزلزل بازار نفت خام آن هم بیشتر تحت تاثیر اخبار منتشر شده از سوی اعضای اوپک بودیم. اعلام خبر ثبت رکورد صادرات بیش از سه میلیون بشکه‌ای نفت خام عراق از بندر بصره، جدی‌ترین شوک را به بازار وارد ساخت. در ادامه هفته  شاهد ادعای وزیر انرژی عربستان مبنی بر رسیدن تولید نفت این کشور به کمتر از 10 میلیون بشکه در روز بودیم . اعلام این خبر تا حدی از بازار حمایت کرد اما نتوانست منجر به احیای قیمت شود..

در این میان روز چهارشنبه اداره اطلاعات انرژی آمریکا نیز از افزایش 4/1 میلیون بشکه‌ای ذخایر نفت این کشور در هفته گذشته خبر داد که این امر نیز منجر به افزایش فشار روی قیمت این محصول شد. در این میان موسسه بیکر هیوز در گزارشی از کاهش هفت عددی تعداد دکل‌های حفاری نفت ایالات متحده در این هفته برای اولین مرتبه از ماه اکتبر تاکنون خبر داد اما تاثیر مثبت این خبر نتوانست فضای منفی حاکم بر بازار نفت خام را از میان بردارد.

در معاملات روز جمعه هر بشکه نفت خام برنت با افت قیمتی یک درصدی به 55/45 دلار رسید و بدین تریب کاهش قیمتی 2/7 درصدی را در طول هفته تجربه کرد.

همچنینی نفت خام وست تگزارس نیز 1/2 درصد ارزان شد و به 52/37دلار رسید. سقوط هفتگی قیمت این محصول در سطح سه درصد بوده است.