افت نفت پس از چهار هفته صعود

11:46 - 1400/01/25

طلای سیاه که مدت‌ها است در کانال 50 دلاری تثبیت شده است، در پایان معاملات هفتگی با افت 2/6 درصدی روند صعودی خود را پس از یک ماه تغییر داد.

نگرانی از تعهد اعضای اوپک به کاهش سطح تولیدات و برخی نگرانی‌ها نسبت به اقتصاد چین مهم‌ترین عوامل فشار بر قیمت نفت بودند. به این ترتیب، نفت برنت هفته گذشته را به قیمت 55 دلار و 60 سنت پشت سر گذاشت.

در حالی آمار واردات چین در ماه دسامبر به 8/6 میلیون بشکه در روز رسیده بود و رکورد مناسبی محسوب می‌شد، اما وضعیت کلی اقتصاد این کشور از سوی معامله‌گران نگران‌کننده است. این ضعف تقاضا می‌تواند بر قیمت نفت فشار آورد.

از سوی دیگر، با وجود اظهارات مقامات نفتی هنوز نگرانی‌هایی درباره عدم کاهش تولیدات نفت متناسب با توافق اوپک وجود دارد. به گزارش رویترز، معامله‌گران معتقدند میزان کاهش تولیدات اوپک بین 50 تا حداکثر 80 درصد رقم توافق‌شده (1/2 میلیون بشکه در روز) است.

این در حالی است که عربستان اعلام کرده تولیدات خود را به کمتر از 10 میلیون بشکه در روز رسانده که کمترین سطح از فوریه 2015 است. بارکیندو، دبیر کل اوپک نیز ابراز اطمینان کرده که صادرکنندگان نفتی به تعهد خود پایبند خواهند بود. از سوی دیگر، عراق، کویت و روسیه از کاهش سطح تولیدات خبر داده‌اند. ونزوئلا نیز به دلیل مشکلات اقتصادی شدید توانی برای افزایش سطح تولیدات ندارد و قطعا تولید نفت خود را کاهش خواهد داد. مکزیک نیز شرایط مشابهی دارد.

با این حال، برخی نگرانی‌ها نسبت به بازگشت شیل به بازار، آمارهای متفاوت از تولیدات نفت کشورهایی مثل عراق، لیبی و ایران که روند افزایشی نشان می‌دهد و همچنین حجم بالای موجودی نفت ذخیره‌شده همگی بر قیمت نفت در هفته گذشته فشار آوردند.

این در حالی بود که حتی افت شاخص دلار نیز نتوانست کمک چندانی به رشد قیمت نفت کند.