رکوردزنی صعودی فولاد و سنگ آهن در چین

11:46 - 1400/01/25

روز جمعه قیمت قراردادهای آتی فولاد و سنگ آهن چین به بیشترین مقدار خود در چند هفته اخیر رسید و بهترین عملکرد هفتگی را از نوامبر (دو ماه قبل) ثبت کردند.

مهم‌ترین محرک این امر، اقدام چین برای متوقف کردن تولید محصولات فولادی کیفیت پایین از پایان ژوئن است که به منظور کاهش مازاد ظرفیت و همچنین کنترل آلودگی انجام شده است.

پرمعامله‌ترین قرارداد آتی میلگرد در بازار آتی شانگهای به 463 دلار در هر تن رسید که بیشترین مقدار سه هفته اخیر بود.

فولاد ساختمانی نیز با رشد 9 درصدی، بهترین عملکرد از اواخر نوامبر را تجربه کرد.

سنگ آهن نیز در بورس کالای دالیان نیز با 607 یوآن به ازای هر تن رسید که بالاترین سطح در چهار هفته اخیر محسوب می‌شود. به عقیده معامله‌گران، تقاضای بالای تولید فولاد از قیمت مواد اولیه این محصول حمایت می‌کند. قیمت سنگ آهن وارداتی چین نیز بر اساس آمار متال بولتن به مرز 81 دلار بر تن رسید که بالاترین قیمت از 19 دسامبر (ماه گذشته) است (رشد 6/2 درصدی در مقیاس هفتگی).

گروه تحقیقاتی BMI معتقد است قیمت سنگ آهن در ماه‌های آینده نیز بالا می‌ماند زیرا امید به بخش زیرساخت‌های چین همچنان بالا است. با این حال در نیمه دوم 2017 با بازگشت برخی تولیدکنندگان، به ویژه در استرالیا فشار بر قیمت‌ها را شاهد خواهیم بود.

واردات سنگ آهن چین در سال 2016 حدود 7/5 درصد رشد داشته که به عقیده کارشناسان در سال جاری نیز تقاضای این محصول بالا می‌ماند.