پرده‌برداری از تعدیلات سنواتی «شپنا»

در صورت‌های مالی عملکرد 6 ماهه پالایش نفت و اصفهان ثبت عدد نزدیک به 328 میلیارد تومانی واکنش سازمان بورس را به دنبال داشت. در این شرایط مدیران «شپنا» در خصوص این رقم ثبت‌شده در صورت‌های مالی شفاف‌سازی کرده‌اند.

عمده دلیل ثبت این هزینه در صورت‌های مالی این شرکت تفاوت مالیات ابرازی سال 92 (حدود 293 میلیارد تومان) و برگ قطعی صادره توسط اداره مالیات معادل 654 میلیارد تومان است. عمده دلیل اختلاف نیز به اضافه نمودن حدود 908 میلیارد تومان ناشی از تغییر نرخ ارز مرجع به مبادله‌ای طی 6 ماهه دوم سال 91 بابت ادعای شرکت ملی پالایش و پخش است. در این میان شرکت اظهار کرده که 5 درصد معافیت مالیاتی (بر اساس قوانین شرکت‌های بورسی) به دلیل عدم دسترسی به موقع به مجوز‌های مربوطه در صدور برگ قطعی مالیات کنونی لحاظ نشده است (معادل 131 میلیارد تومان). «شپنا» پیش از این حدود 56 میلیارد تومان ذخیره لحاظ کرده بود.

بابت ما به تفاوت مالیات قطعی سال 93 (ابلاغ در آذرماه) و پرداختی نیز مبلغ 27 میلیارد تومان به حساب ذخیره اضافه شده است. از سوی دیگر بابت اختلاف نرخ‌های قطعی‌شده 93 و 94 برای ارائه خدمات 4/7 میلیارد تومان سود به حساب تعدیلات سنواتی اضافه شده است. به این ترتیب سود انباشته این شرکت تا پایان شهریور 95 به 122 میلیارد تومان محدود شد. 

Submitted by admin on