سخنان «تیلرسون» درباره ایران

11:45 - 1400/01/25
گزینه ترامپ برای وزارت خارجه در کمیته روابط خارجی سنا اعلام کرد: نباید از حمایت ایران از تروریسم غافل شد و در این‌باره از عناصر مفید توافق کنونی استفاده خواهم کرد. به گفته رکس تیلرسون ایران دشمن مشترک آمریکا، اسرائیل و اعراب است. تیلرسون در سخنان ابتدایی نشست گفته بود: ایران نباید غنی‌سازی داشته باشد و پیشنهاد من بازبینی کامل برجام است.

رکس تیلرسون؛ گزینه پیشنهادی وزارت امور خارجه رئیس‌جمهور منتخب آمریکا روز چهارشنبه در نشستی طولانی در کمیته روابط خارجی سنا شرکت کرد و در دو بخش صبح و عصر، اظهاراتش علیه ایران را تکرار کرد.

گزینه پیشنهادی وزارت امور خارجه در این نشست که با هدف بررسی صلاحیت وی تشکیل شده بود، به ده‌ها سوال در مورد موضوع‌های مختلف از جمله ایران و وضعیت منطقه پاسخ داد. (بخش نخست)

وی در بخش دوم این نشست که بعد از وقت تنفس برگزار شد، در مورد توافق هسته‌ای با ایران مدعی این نکته شد که تمرکز بیش از حد بر مسئله هسته‌ای، موجب می‌شود از تهدید فوری‌تر ایران، یعنی حمایت این کشور از تروریسم، از جمله حماس و حزب‌الله غافل شویم.

به ادعای تیلرسون همانطور که باید توافق هسته‌ای و توافق‌های جانبی آن را مورد بازبینی جامع قرار داد، سازوکارهای راستی‌آزمایی آن و میزان پایبندی ایران به این توافق را نیز باید بررسی کرد. (بخش دوم)