سود ۴۰۰ میلیارد دلاری در نفت

11:43 - 1400/01/25
معاون مهندسی و توسعه شرکت ملی نفت از ارزش ۴۰۰ میلیارد دلاری افزایش یک درصدی ضریب بازیافت میادین نفتی ایران خبر داد.

تسنیم: غلامرضا منوچهری؛ معاون مهندسی و توسعه شرکت ملی نفت ایران در حاشیه سیزدهمین نمایشگاه بین المللی انرژی کیش در نشست سرمایه گذاری صنعت نفت اظهار کرد: ایران یک دوران طولانی استخراج ذخایر نفتی را به روش تولید متعارف و با تزریق محدود آب و گاز در برخی میادین داشته است و امروز باید به بحث افزایش ضریب برداشت ورود کنیم.

منوچهری با بیان اینکه «متوسط ضریب برداشت نفت در ایران 25 تا 26 درصد است» می‌گوید: حدود 800 میلیارد بشکه ذخایر درجای نفت داریم که یک درصد افزایش ضریب برداشت به معنای برداشت بیشتر 8 میلیارد بشکه است که با قیمت‌های امروز، هر یک درصد افزایش ضریب برداشت نفت در ایران 400 میلیارد دلار سودآوری دارد.

به گفته وی امروز به تولید نزدیک چهار میلیون بشکه نفت قناعت کردیم و بسیاری از مخازن ما در حال افت تولید است، به این دلیل که ما به نیمه دوم عمر این مخازن رسیدیم و برخی اوقات با افت‌های شدیدی مواجه می‌شویم.

معاون مهندسی و توسعه شرکت ملی نفت همچنین از پیشدستی ژاپنی‌ها در ارسال مطالعات آزادگان جنوبی به شرکت ملی نفت خبر داده و تاکید کرده: بر اساس برنامه‌ریزی‌ها حداکثر تا چهار هفته آینده برای مناقصه آزادگان جنوبی اعلام عمومی خواهد شد.