در نظرسنجی «دنیای بورس» کارشناسان و فعالان تالار شیشه‌ای مطرح شد

پیش‌بینی افت هفتگی بورس با 4+2 گمانه

11:37 - 1400/01/25
نظرسنجی «دنیای بورس» از سهامداران تالار شیشه‌ای و کارشناسان نشان می‌دهد بخش عمده فعالان بورس روند این هفته بازار را نزولی ارزیابی می‌کنند. در بخش کارشناسان، حدود 53 درصد روند نزولی، 26 درصد روند کم‌نوسان و 21 درصد روند صعودی را برای این هفته شاخص سهام پیش‌بینی می‌کنند. در میان اهالی تالار نیز 66 درصد روند نزولی، 25 درصد کم‌نوسان و تنها 9 درصد روند صعودی را روند احتمالی شاخص بورس برآورد کرده‌اند.
پیش‌بینی افت هفتگی بورس با 4+2 گمانه

دلایل افت از نگاه کارشناسان:

1. وجود ریسک‌های سیستماتیک در بازار از جمله توقف و بازگشایی نمادهای بورسی از جمله عوامل اثرگذار طی هفته جاری است که می‌تواند منجر به فرار نقدینگی از بازار شود.

2. افزایش سطح بی‌اعتمادی میان سهامداران به دلیل شاخص‌سازی‌های متعدد، طی هفته گذشته دیگر دلیلی است که می‌تواند افت حجم معاملات و خروج سهامداران را به ‌همراه داشته باشد.

3. با توجه به اظهارات مقامات بانک مرکزی در خصوص کاهش نرخ ارز، این موضوع می‌تواند طی هفته جاری تاثیر مستقیمی بر صنایع کالامحور داشته و منجر به افت شاخص آن‌ها شود.

4. ورود رسمی ترامپ به کاخ سفید با افزایش ریسک بازارهای جهانی و تاثیر منفی بر قیمت کالاها بر صنایع بورسی وابسته به کالاها اثر کاهشی داشته باشد.

دلایل افت از نگاه سهامداران:

1. نگاه اول مربوط به احتمال بازگشایی نمادهای متوقف بورسی است. در هفته گذشته، نمادهای متعددی در بازار سهام بازگشایی شدند. نمادهایی که زمان نسبتا زیادی از توقف آن‌ها گذشته بود و عموما در بازگشایی خود باعث افت نماگر بورس شدند. بر این اساس، فعالان بورس معتقدند احتمال اینکه طی هفته پیش رو نیز بسیاری از نمادهای دیگر از جمله بانک‌ها بازگشایی شوند و فشار بیشتری را بر شاخص بورس بیاورند.

2. نگاه دوم در خصوص اقتصاد جهانی و سیاست‌های پیش روی اقتصاد امریکا است. با توجه به اینکه، دونالد ترامپ به زودی به طور رسمی فعالیت خود را در کاخ سفید آغاز می‌کند، ریسک بازارهای جهانی و آینده برجام افزایش می‌یابد. مساله‌ای که می‌تواند اثرات منفی بر قیمت سهام داشته باشد.

توضیح: برای مشاهده نمودارهای نظرسنجی و شرکت در نظرسنجی‌های آینده می‌توانید به صفحه اصلی «دنیای بورس» سمت چپ پایین مراجعه کنید.