تحولات گسترده در بازار جهانی ارز و انرژی

11:33 - 1400/01/25

با وجود معاملات نسبتا کم حجم در بازارها ارز و انرژی طی اولین روز کاری سال 2017، در دو ساعت اخیر تحولات نسبتا گسترده‌ای در این بازارها رخ داده است.

در حالی که طی معاملات صبحمروز شاهد تزلزل ارزش دلار بودیم، این ارز در دو ساعت گذشته بار دیگر به مدار صعود بازگشته شاخص دلار به 103/26 واحد رسیده که این رقم نشانگر رشدی نزدیک به 0/5 واحد است.

در عین حال معاملات نفت خام رونق بیش از پیشی در مقایسه با صبح امروز را تجربه می کند. هم اکنون نفت خام برنت و وست تگزارس بیش از 1/3 درصد افزایش قیمت را پشت سر گذاشته اند و این محصولات به ترتیب در سطح 58/18 و 55/044 دلار معامله می‌شوند. با وجود رشد ارزش دلار، به نظر می‌رسد که تحولات سمت عرضه به خصوص اعلام شرکت دولتی نفت کویت مبنی بر کاهش 130 هزار بشکه تولید نفت این کشور از ابتدای ژانویه توانسته معامله گران را به خرید در قیمتهای بالاتر ترغیب کند.

از دیگر خبرهای مهم ساعات اخیر می‌توان به انتشار گزارش شاخص مدیران خرید بریتانیا اشاره کرد. این شاخص در ماه دسامبر به 56/1 واحد رسیده که این رقم بسیار فراتر از پیش‌بینی‌ها بوده و بدین ترتیب بخش تولیدات کارخانه‌ای بریتانیا رشدی مناسب را در آخرین ماه سال 2016 پشت سر گذاشته است.